27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Na obloze » Jak a čím pozorovat

Jak a čím pozorovat

Zatmění Slunce, sluneční skvrny

Pozorování Slunce je velmi zajímavá disciplína, ke které je však potřeba přistupovat s nejvyšší opatrností. Ze Slunce k nám přichází obrovské množství záření, které je potřeba nějakým způsobem eliminovat, ještě před vstupem do dalekohledu a potažmo našeho oka.

V A R O V Á N Í : Nikdy se nedívejte na Slunce prostým okem nebo skrz dalekohled, kameru či fotoaparát, pokud nejsou opatřeny příslušným filtrem zeslabujícím sluneční světlo nejméně 1.000x a odstraňující i jeho infračervenou (tepelnou) a ultrafialovou složku!!! Pohled do nezabezpečeného dalekohledu může okamžitě způsobit trvalou slepotu!!!.

Nejbezpečnější metodou pozorování Slunce je takzvaná okulárová projekce, kdy prostřednictvím dalekohledu promítáme obraz Slunce na bílou podložku. Uvědomme si však, že teleskopem v takovém případě prochází veškeré světlo zachycené objektivem, což pro optiku samotnou není nic příjemného, v amatérských podmínkách je vhodnější použití filtrů.

Pro vizuální pozorování pouhým okem jsou nejvhodnější speciální brýle s fóliemi například typu AstroSolar, které odstiňují dostatek záření, aby jste se mohli podívat na Slunce neozbrojeným okem. V nouzi stejně poslouží například svářečská skla vyšší hustoty (13), nebo vhodně navrstvený exponovaný černobílý kinofilm. Přes takové filtry již pohodlně napozorujete částečné zatmění stejně jako rozsáhlé skupiny skvrn v době zvýšené aktivity Slunce a můžete přes ně i fotografovat.

Filtry na bázi fólií či černobílých negativních materiálů lze vzhledem k malé optické tloušťce použít i před dalekohledem, do kterého již poté můžete nahlédnout (podobně jako například při pozorování Měsíce). Větším teleskopem pak můžete spatřit detaily slunečních skvrn včetně granulace fotosféry.

Měsíc, zatmění Měsíce

Pozorování Měsíce patří na první pohled k nejjednodušším, Měsíc je dobře vidět i pouhým okem, je poměrně velký a na obloze jej naleznete poměrně často. Sledovat jej můžete samozřejmě i bez dalekohledu, ale i malý triedr vám přinese mnohem lepší zážitek. Přestože Měsíce je „stále stejný“ při pomalé změně fází můžete většími dalekohledy pozorovat detaily na takzvaném terminátoru, rozhraní mezi světlem a stínem. Nejvhodnějším obdobím pro sledování Měsíce je období 3 dny po novu až 3 dny po první čtvrti.

Zatmění Měsíce je pak nádherný úkaz, který každý může zažít několikrát, a po každé jinak. Opět doporučujeme použít alespoň malý dalekohled.

Konjunkce a seskupení

Konjunkce či seskupení planet případně doplněné Měsícem se nejlépe pozorují „jen tak“ - volným okem. Málo který dalekohled má dostatečně velké zorné pole, aby byl schopen úkaz zaznamenat a navíc vás ošidí o vnímání okolí, které může být nositelem toho pravého zážitku.

V případě těsných přiblížení to samozřejmě platit nemusí, jsou-li objekty opravdu velmi blízko, pak má dalekohled své opodstatnění. Prohlédnout si velkým dalekohledem detaily na dvou planetách najednou, to už je pohled pro vyvolené.

Tyto úkazy se velmi dobře fotografují, široké zorné pole, několik sekund expozice a je to. Ale pozor, pokud na obloze takový úkaz zaznamenáte, je to většinou otázka jednoho dne, ve srovnání s hvězdami se planety a hlavně Měsíc po obloze pohybují velmi rychle.

Zákryty hvězd a planet Měsícem

Zákryty hvězd a planet jsou úžasným divadlem. Vidět najednou zmizet hvězdu, či planetu se pomalu zanořovat za Měsíční okraj, to je ten nejlepší klíč k pochopení fungování sluneční soustavy.

Ke sledování takového úkazu je většinou třeba předpověď. Ale jedná -li se o jasný objekt, pak se jeho svědky můžete stát prakticky náhodně. Pokud třeba před první čtvrtí pozorujete Měsíc, a zdá se vám, že kousek vlevo od něj září nějaká hvězda či planeta, může se blížit zákryt. Pokud je objekt asi jeden měsíční průměr od Měsíce, počkejte hodinu a uvidíte. Pokud objekt zmizí, maximálně za zhruba další hodinu se opět objeví na druhé straně. V případě planet je opět lepší si na pomoc při pozorování vzít dalekohled. Společně s planetou můžete, v závislosti na fázi Měsíce, sledovat detaily na jeho povrchu.

Komety

Opravdu jasná kometa viditelná pohodlně pouhým okem se na obloze v průměru objevuje asi jednou za 10 let. K pozorování vlasatice budete potřebovat jen tmavé pozorovací stanoviště a malý dalekohled, nejlépe triedr.

V něm vynikne velká hlava komety (koma) a typický ohon, který u jasnějších komet bývá dobře viditelný i pouhým okem. Zhruba jednou za 2 roky je však na obloze kometa, kterou sice můžete spatřit pouhým okem, ale její krása vynikne teprve s pomocí malého dalekohledu. Komety jsou objekty, které se po obloze dokáží pohybovat velmi rychle. Tedy pokud se nejedná opravdu o velkou vlasatici, budete k jejímu sledování ze dne na den potřebovat vyhledávací mapku.

Meteory

Chcete-li si užít krásu „padajících hvězd“, nepotřebujete žádný dalekohled ani jiný přístroj. Dejte si pouze práci s výběrem pozorovacího stanoviště – musíte mít dobrý rozhled a měli byste se nacházet mimo oblasti zahlcené parazitním světlem nekvalitního pouličního osvětlení. Vezměte si sebou lehátko, pohodlně se uložte a vzhlédněte k obloze. V období vysoké aktivity rojů (například v polovině srpna to jsou Perseidy) můžete za hodinu spatřit i 50 meteorů.