13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Co se podařilo

Co se podařilo

Sedmý ročník Evropské noci vědců

V pátek 23. září 2011 se v prostorách Hvězdárny Valašské Meziříčí uskutečnila Evropská noc vědců 2011. Akce, kterou jsme se připojili k 7. ročníku této celoevropské populární akce vyhlašované Evropskou komisí.

Hvězdárna Vyškov se probouzí

I přes to, že vyškovská hvězdárna loni oslavila 40 let své existence, byla její činnost - především otevřenost a vstřícnost školám a veřejnosti - značně omezená. V současnosti se karta obrací a hvězdárna má své brány dokořán pro každého. Hvězdárna Valašské Meziříčí byla mile překvapena a bez váhání kývla na prosbu o ukázku výukových programů pro školy, která proběhla ve Vyškově ve dnech 21. a 22. září 2011.

Soustředění studentů - KOSOAP / MPH

Hvezdárne sú špecializované zariadenia, ktoré okrem pôsobenia v oblasti kultúry, vzdelávania v prírodných vedách,  vykonávajú odborno -  pozorovateľskú činnosť  v astronómii. Nemalou mierou sa na výkone pozorovaní podieľajú dobrovoľní spolupracovníci hvezdární. Úlohou hvezdární je systematicky pripravovať nadaných žiakov a študentov s hlbším záujmom o astronómiu na samostatný výkon pozorovaní, umožniť im získavať  teoretické vedomosti a praktické zručnosti v práci s astronomickými prístrojmi a technickými zariadeniami.

Pohled ke hvězdám z nádvoří hradu Starý Jičín

Po doslova celoprázdninovém čekání na jasnou oblohu v páteční či sobotní večer se podařilo v pátek 26. srpna 2011 vyjet směr Starý Jičín a z nádvoří hradu Starý Jičín téměř do půlnoci pozorovat s několika desítkami návštěvníků jasnou noční oblohu a okolní krajinu - především pouličním osvětlením rozzářené vesnice a města. Kdo využil této jedinečné spolupráce Hvězdárny Valašské Meziříčí, p. o. a Hradu Starý Jičín, ten měl možnost si k pozorování zakoupit občerstvení ve stylové hradní restauraci, navštívit stálou expozici a pokochat se úžasným výhledem z hradní věže.

Párou s Českými drahami na Dny židovské kultury v Holešově

V neděli 14. srpna 2011 se na vlakovém nádraží v Holešově uskutečnila doprovodná akce pořádaná u příležitosti Týdne židovské kultury. Kromě kulturního programu byla pro návštěvníky připravena řada doprovodných atrakcí – vagón s dětským koutkem či projekcí pohádek pro děti. Akce se zúčastnila také Hvězdárna Valašské Meziříčí.

Párou na Karlovskou pouť a za pozorováním Slunce

Oblohu téměř bez mráčků ocenili dne 7. srpna 2011 ve Velkých Karlovicích nejen návštěvníci, prodejci drobného zboží ve stáncích a účinkující v programech kulturních akcí vyhlášené Karlovské poutě, ale také zájemci o pozorování Slunce, které probíhalo nedaleko železniční stanice Velké Karlovice, zastávka, kam proudily davy lidí nasednout nebo se jen podívat na vlak tažený parní lokomotivou "Matěj".

Jeden a kousek dne s americkým astronautem

Tak trochu osobní pohled a postřehy z jednodenní návštěvy amerického astronauta Andrew Jay Feustela s rodinou ve Zlínském kraji. Akce se těšila mimořádnému zájmu i mimořádným přípravám.

Předem varuji, že mé zápisky jsou docela dlouhé, ale na závěr připojuji malou obrazovou galerii z průběhu návštěvy včetně fotografií ze zákulisí.

Poučná studijní cesta po hvězdárnách

Dne 28. června 2011 se v rámci projektu KOSOAP, který realizují Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. a Kysucká hvězdáreň v Kysuckom Novom Meste, uskutečnila studijní cesta po vybraných hvězdárnách příhraniční oblasti SR-ČR. Akce byla připravena jednak pro odborné pracovníky hvězdáren, ale také pro učitele či studenty se zájmem o astronomii.

Netradiční akce – pozorování v obci Tři studně

Tentokrát jsme se s našimi dalekohledy vypravili nezvykle daleko od naší domovské hvězdárny. Vyjeli jsme si až na Českomoravskou vrchovinu do malé obce s poetickým návzvem Tři studně. Při příležitosti oslav vzniku nejmenšího náměstí v Evropské unii jsme uspořádali pro všechny návštěvníky pozorování Slunce i pozorování objektů noční oblohy.

Obojí mělo díky přízni počasí a velkému zájmu návštěvníků velký úspěch.

Zatmění Měsíce

Až do poslední chvíle nebylo večer a v noci 15. června 2011 zřejmé, zda-li se v okulárech dalekohledů Hvězdárny Valašské Meziříčí, p. o. objeví červenošedý Měsíc ve stínu Země. K radosti naší a všech téměř 150 návštěvníků se po desáté hodině večerní oblačnost rozplynula a až do půlnoci jsme se mohli kochat zatměním Měsíce, dále pak planetou Saturn a souhvězdími letní oblohy.