27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Co se podařilo » Společná akce s ČD se vydařila

Společná akce s ČD se vydařila

V sobotu 29. 9. 2012 oslavovaly České dráhy 120. výročí zprovoznění místní železniční trati mezi Valašským Meziříčím a Rožnovem pod Radhoštěm. Hvězdárna Valašské Meziříčí byla oslovena, aby se stala partnerem akce a zapojila do oslav po „hvězdářské“ stránce – jinými slovy, aby umožnila účastníkům oslav mj. pozorovat pro nás pozemšťany nejdůležitější vesmírné těleso, Slunce.

Na vyčleněném stanovišti poblíž vlakového nádraží ve Valašském Meziříčí „rozbila“ hvězdárna svoji základnu, kde byly umístěny přenosné dalekohledy určené k pozorování Slunce, a také výstava s názvem „Sluneční soustava“ seznamující jak se Sluncem, tak s planetami a dalšími blízkými tělesy. Odborní pracovníci hvězdárny vysvětlovali zájemcům, co v dalekohledu vidí a zodpovídali zvědavé dotazy i těch nejmenších.

Zájemci měli rovněž možnost zakoupit si na památku astronomické pohlednice, filtry na pozorování Slunce, otočné mapky oblohy apod. Především pro děti byl zajímavou „atrakcí“ pohled dalekohledem na nejbližší vesmírnou hvězdu – Slunce. Když oblohu i Slunce zakryly mraky, mohli se návštěvníci podívat dalekohledem alespoň po okolí.

Jízda historickým vlakem

Na jubilující trať byly v tento den vypraveny dva páry historických vlaků, ve Valašském Meziříčí  byly předvedeny současné i historické stroje různých železničních firem. Dále mohli návštěvníci využít netradiční atraktivní jízdu motorovým vozem po celé stanici a depu kolejových vozidel.

Po zhlédnutí všech atrakcí na vlakovém nádraží a jeho okolí a po jízdě historickým vlakem z Valašského Meziříčí do Rožnova pod Radhoštěm a zpět se mohli zájemci vydat na hvězdárnu, která byla pro veřejnost otevřena v době od 10 do 17 hodin. Přepravu mezi vlakovým nádražím a hvězdárnou zajišťoval pro změnu historický autobus, který jezdil v hodinových intervalech mezi oběma stanovišti. Vzhledem k tomu, že vzdálenost hvězdárny od vlakového nádraží je značná, využilo tento druh dopravy poměrně hodně lidí při každé jízdě, další se na hvězdárnu dostavili "po svých".

Návštěva hvězdárny

Účastníci, kteří se na hvězdárně prokázali platnou jízdenkou na cestu historickým vlakem, měli vstup zdarma. A protože počasí přálo alespoň v dopoledních hodinách, mohli se zájemci nejen podívat na Slunce, ale například i na Venuši. V odpoledních hodinách bylo pozorování rušeno oblačností, ale i tak bylo možné občas Slunce dírou v mracích spatřit. A pokud to možné nebylo, namířili pracovníci hvězdárny dalekohled na nějaký zajímavý cíl v okolí.

Po programu v hlavní kopuli hvězdárny byla pro návštěvníky připravena prohlídka historického objektu Ballnerovy hvězdárny z roku 1929, kde na návštěvníky dýchla atmosféra z poloviny minulého století. Nechyběla výstava historických přístrojů a výstavních panelů z období budování hvězdárny. Závěr prohlídky patřil návštěvě odborného pracoviště hvězdárny, kde se zájemci mohli seznámit se současnou pozorovací technikou a s pozorovacími programy Hvězdárny Valašské Meziříčí, připravena byla rovněž expozice přístrojů, které byly dříve používány pro odbornou práci.

O celou akci byl značný zájem; na hvězdárnu zavítalo 178 návštěvníků, pozorování Slunce pomocí dalekohledů na vlakovém nádraží využily další dvě stovky zájemců. Nás těší, že mezi návštěvníky byl velký počet dětí včetně předškolní mládeže.

Několik fotografií z akce najdete v naší fotogalerii.