27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Co se podařilo » Setkání starých meteorářů

Setkání starých meteorářů

Od pátku 25. září do neděle 27. září se na Hvězdárně Valašské Meziříčí uskutečnila již tradiční vzpomínková akce Setkání starých meteorářů.

Meteorář je člověk, který malou část svého života (a mnohdy i celý) věnoval pozorování nebo výzkumu meteorů – lidově "padajících hvězd". Česká republika patřila na tomto poli (a patří dosud) ke světové špičce, a to nejen mezi profesionály, ale i mezi amatérskými astronomy.

K nenávratně ztraceným tradicím tohoto odvětví astronomie patří pořádání celostátní expedic, zaměřených na vizuální či teleskopické pozorování meteorických rojů. Některé z prvních expedic se koncem 50. let minulého století uskutečnily také pod záštitou Hvězdárny Valašské Meziříčí, a to na pozorovacím stanovišti na Hlaváčkách nedaleko Valašské Bystřice. Účastníci těchto expedic se již dlouho a pravidelně scházejí a po několika letech opět zavítali na valašskomeziříčskou hvězdárnu. A byl pro ně připraven bohatý program.

V pátek 25. září se mohli zúčastnit pořadů konaných v rámci Evropské noci vědců. V sobotu 26. září 2009 dopoledne, po příjezdu dalších účastníků, proběhlo oficiální zahájení akce. A po slavnostním obědě v hotelu Abácie se účastníci přesunuli zpět na hvězdárnu a zavzpomínali na staré dobré časy, kdy obloha byla černá a na nebi zářily hvězdy.

Akce se zúčastnily necelé tři destíky nejen pamětníků včetně astrofyzika Jiří Grygara (známého českého popularizátora astronomie a přírodních věd) či Luboše Kohoutka, významného astronoma českého původu, kteří se pozorovatelských expedic v mládí také účastnil.

Dokumentární záběry z této akce naleznete v naší fotogalerii.