18.06.2018
Opět pozorujeme! – Zákryty

V letošním roce se stalo pozorování zákrytů opět jedním z odvětví našich odborných pozorování. I přes špatné počasí z počátku roku se doposud (za období leden – květen) podařilo „napozorovat“ (tj. nahrát a vyhodnotit) několik úkazů (přehled v tabulce). Tato pozorování nám posloužila k otestování sestavy navržené pro pozorování.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Co se podařilo » Setkání starých meteorářů

Setkání starých meteorářů

Od pátku 25. září do neděle 27. září se na Hvězdárně Valašské Meziříčí uskutečnila již tradiční vzpomínková akce Setkání starých meteorářů.

Meteorář je člověk, který malou část svého života (a mnohdy i celý) věnoval pozorování nebo výzkumu meteorů – lidově "padajících hvězd". Česká republika patřila na tomto poli (a patří dosud) ke světové špičce, a to nejen mezi profesionály, ale i mezi amatérskými astronomy.

K nenávratně ztraceným tradicím tohoto odvětví astronomie patří pořádání celostátní expedic, zaměřených na vizuální či teleskopické pozorování meteorických rojů. Některé z prvních expedic se koncem 50. let minulého století uskutečnily také pod záštitou Hvězdárny Valašské Meziříčí, a to na pozorovacím stanovišti na Hlaváčkách nedaleko Valašské Bystřice. Účastníci těchto expedic se již dlouho a pravidelně scházejí a po několika letech opět zavítali na valašskomeziříčskou hvězdárnu. A byl pro ně připraven bohatý program.

V pátek 25. září se mohli zúčastnit pořadů konaných v rámci Evropské noci vědců. V sobotu 26. září 2009 dopoledne, po příjezdu dalších účastníků, proběhlo oficiální zahájení akce. A po slavnostním obědě v hotelu Abácie se účastníci přesunuli zpět na hvězdárnu a zavzpomínali na staré dobré časy, kdy obloha byla černá a na nebi zářily hvězdy.

Akce se zúčastnily necelé tři destíky nejen pamětníků včetně astrofyzika Jiří Grygara (známého českého popularizátora astronomie a přírodních věd) či Luboše Kohoutka, významného astronoma českého původu, kteří se pozorovatelských expedic v mládí také účastnil.

Dokumentární záběry z této akce naleznete v naší fotogalerii.