Logo veřejné zakázky a poptávky

02.05.2017
eMeteorNews - nový časopis pro pozorovatele meteorů

Na začátku roku 2017 se Hvězdárna Valašské Meziříčí, příspěvková organizace Zlínského kraje, stala oficiálním partnerem a vydavatelem nového elektronického časopisu eMeteorNews. Periodikum vychází v anglickém jazyce a má sloužit jako rychlá komunikační platforma pro amatérské i profesionální pozorovatele meteorů z celého světa.

25.04.2017
Poznávejme svět světlem

Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. připravila pro děti z mateřských škol a žáky prvního stupně základních škol nový program plný světla, stínu, barev a hlavně pokusů.

27.03.2017
O slunci, vzduchu a vodě

V minulém týdnu proběhla v mateřské škole v Ratiboři premiéra vzdělávacího programu pod názvem O slunci, vzduchu a vodě. A jak to v Ratiboři probíhalo?

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Co se podařilo » Setkání starých meteorářů

Setkání starých meteorářů

Od pátku 25. září do neděle 27. září se na Hvězdárně Valašské Meziříčí uskutečnila již tradiční vzpomínková akce Setkání starých meteorářů.

Meteorář je člověk, který malou část svého života (a mnohdy i celý) věnoval pozorování nebo výzkumu meteorů – lidově "padajících hvězd". Česká republika patřila na tomto poli (a patří dosud) ke světové špičce, a to nejen mezi profesionály, ale i mezi amatérskými astronomy.

K nenávratně ztraceným tradicím tohoto odvětví astronomie patří pořádání celostátní expedic, zaměřených na vizuální či teleskopické pozorování meteorických rojů. Některé z prvních expedic se koncem 50. let minulého století uskutečnily také pod záštitou Hvězdárny Valašské Meziříčí, a to na pozorovacím stanovišti na Hlaváčkách nedaleko Valašské Bystřice. Účastníci těchto expedic se již dlouho a pravidelně scházejí a po několika letech opět zavítali na valašskomeziříčskou hvězdárnu. A byl pro ně připraven bohatý program.

V pátek 25. září se mohli zúčastnit pořadů konaných v rámci Evropské noci vědců. V sobotu 26. září 2009 dopoledne, po příjezdu dalších účastníků, proběhlo oficiální zahájení akce. A po slavnostním obědě v hotelu Abácie se účastníci přesunuli zpět na hvězdárnu a zavzpomínali na staré dobré časy, kdy obloha byla černá a na nebi zářily hvězdy.

Akce se zúčastnily necelé tři destíky nejen pamětníků včetně astrofyzika Jiří Grygara (známého českého popularizátora astronomie a přírodních věd) či Luboše Kohoutka, významného astronoma českého původu, kteří se pozorovatelských expedic v mládí také účastnil.

Dokumentární záběry z této akce naleznete v naší fotogalerii.