27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Co se podařilo » Netradiční akce – pozorování v obci Tři studně

Netradiční akce – pozorování v obci Tři studně

Jak se říká život je změna, a tak se i pracovníci naší hvězdárny vypravili na trochu nezvyklé a především vzdálené místo. Na pozvání rodiny Svatošových jsme se vydali s dalekohledy pro pozorování Slunce i s dalekohledem pro noční pozorování až na Českomoravskou vrchovinu.

Cílem byla malá obec Tři studně s necelou stovkou stálých obyvatel, která se pyšní i nejmenším náměstním v Evropské unii. Samozřejmě se jedná o malou nadsázku, která však na oslavu vzniku tohoto náměstí přilákala už po osmé stovky návštěvníků. V letošním roce byla celá recesistická akce ve znamení vesmíru, kosmických letů a pro lidi stále populárních UFOnů.

Organizátoři akce si rozhodně nemohli stěžovat na nedostatek návštěvníků, kterých se sešlo odhadem kolem tří set. K poslechu vyhrával dixieland Tata Band a bylo možné si zakoupit různé publikace a upomínkové předměty.

Naše sluneční dalekohledy jsme z bezpečnostních důvodů umístili na okraji náměstí na vyhrazené ploše a čekali jsme, až se umoudří počasí. Několik dnů před akcí v kuse pršelo a bylo zataženo. Naštěstí se téměř jako zázrakem obloha odpoledne protrhala a mezi mraky měli návštěvníci možnost pozorovat Slunce. Nabídli jsme nejen pozorování sluneční fotosféry se slunečními skvrnami, ale také pozorování chromosféry včetně protuberancí. Ani naše pozorovací stanoviště si nemohlo na nedostatek zájemců stěžovat, spíše naopak. Návštěvníci si zavzpomínali na staré doby a mnozí si museli své pozorování vystát ve frontě. Až do pozdního odpoledne se pak vystřídali také děti z okolních dětských letních táborů i návštěvníci okolních hotelů a turistických základen.

Večerní pozorování se již odehrálo v poněkud poklidnějším a komornějším duchu na zahradě domu rodiny Svatošových. Počasí nám opravdu přálo, takže kromě pozorování Měsíce několik dní po novu, jsme nabídli vždy oslňující pohled na planetu s prstencem – Saturn. V průběhu večerního i denního pozorování jsme odpovídali na mnoho dotazů a snažili se ukázat na obloze i další zajímavosti včetně základní orientace na letní obloze.

Věříme, že stejně jako nám, se celá tato netradiční akce líbila i všem návštěvníkům. Jejich pozitivní ohlasy svědčí o tom, že jsme dobrý dojem neměli jenom my.

Děkujeme rodině Svatošových za pozvání a vřelé přijetí, stejně tak za poskytnutí azylu a vzorné péče o všechny pracovníky hvězdárny. Děkujeme!