27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Země na snímku z kosmických sond

Země na snímku z kosmických sond

24.07.2013

Barevné a černobílé snímky Země pořízené dvěma kosmickými sondami NASA dne 19. července 2013 ukazují naši planetu a její měsíc jako jasné světelné body při pohledu z kosmického prostoru – ze vzdálenosti zhruba 100 miliónů a 1,5 miliardy kilometrů.

Kosmická sonda Cassini pořídila barevný snímek Země a Měsíce z oběžné dráhy kolem planety Saturn, která je od Země vzdálena přibližně 1,5 miliardy kilometrů. Druhou kosmickou sondou, která vyfotografovala Zemi, je MESSENGER – americká kosmická sonda, která jako první studuje planetu Merkur z oběžné dráhy. Tato sonda vyslala na Zemi černobílé snímky pořízené ze vzdálenosti 98 miliónů kilometrů jako součást pozorovací kampaně hledání případných malých přirozených měsíců naší planety.

Na fotografiích pořízených sondou Cassini se jeví Země a Měsíc jako pouhé zářící body: Země jako bleděmodrý objekt a Měsíc jako bílý bod – oba se promítají mezi Saturnovy prstence. Stalo se tak vůbec poprvé, co kamera s vysokým rozlišením na palubě sondy Cassini zachytila Zemi a Měsíc jako dva samostatné objekty.

Na tomto portrétu Země samozřejmě nemůžeme spatřit jednotlivé kontinenty, avšak tato bleděmodrá skvrna je jasnou zprávou o tom, kde se naše planeta 19. července 2013 nacházela,“ říká Linda Spilker, vědecká pracovnice týmu sondy Cassini (NASA, Jet Propulsion Laboratory, Pasadena). „Snímky pořízené sondou Cassini nám připomínají, jak nepatrná je naše planeta v nekonečném vesmíru, a také vypovídají o vynalézavosti obyvatel této maličké planety při vysílání automatických sond tak daleko od domovské planety za účelem výzkumu Saturnu.“

Snímky Země při pohledu z vnějších oblastí Sluneční soustavy jsou vzácné, protože z této vzdálenosti se Země promítá do těsné blízkosti Slunce. Citlivé detektory kamery by mohly být poškozeny při pohledu do Slunce i z tak velké vzdálenosti stejně, jako bychom si mohli poškodit zrak, kdybychom se na Zemi dívali nechráněným okem přímo do Slunce. Sonda Cassini byla schopna pořídit tento snímek, protože Slunce bylo v tomto okamžiku zastíněno planetou Saturn (nastalo „zatmění“ Slunce) a většina slunečního záření tak byla zablokována.

Na snímku pořízeném sondou MESSENGER při pohledu od planety Merkur představují Země i Měsíc body o velikosti menší než 1 pixel; přesto se zdají být jasné a velké, neboť jejich obrazy byly záměrně přeexponovány. Dlouhá expozice je potřebná k tomu, abychom zachytili více světla a tím mohli objevit případné slabé a malé měsíčky naší planety. Díky tomu jasný objekt v zorném poli je přeexponovaný a jeví se mnohem jasnější.

Tato fotografie naší planety byla pořízena ve stejný den, kdy Zemi fotografovala sonda Cassini obíhající kolem Saturnu,“ říká Sean Solomon (Columbia University's Lamont-Doherty Earth Observatory in Palisades, New York). „A protože Merkur a Saturn jsou tak odlišné ve svém vzniku a vývoji, tyto dvě fotografie rovněž upozorňují na zvláštnost naší Země. Zatím neznáme žádné podobné místo, jako je náš vesmírný domov.“

Zdroj: http://www.nasa.gov/mission_pages/cassini/whycassini/cassini20130722.html