27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Vznikající planetární soustava v souhvězdí Vlka

Vznikající planetární soustava v souhvězdí Vlka

02.11.2011

Nové fotografie protoplanetárního disku, tvořeného plynem a prachem v okolí hvězdy podobné Slunci, poprvé ukázaly spirálním ramenům podobné útvary v blízkosti hvězdy. Tyto charakteristické rysy mohou poskytnout vodítko ke zjištění přítomnosti ukryté a doposud nepozorovatelné planety.

Detailní počítačové simulace prokázaly, že gravitační působení planet uvnitř cirkumstelárního disku může narušit rozložení přítomného prachu a plynu. Nyní můžeme vůbec poprvé pozorovat dynamické projevy těchto změn,“ říká astronomka Carol Grady (NASA, Goddard Space Flight Center in Greenbelt, Maryland).

Výzkum, který je prováděn v oboru blízkého infračerveného záření, je zaměřen na mladé hvězdy a jejich protoplanetární disky. Sledování se provádí pomocí japonského dalekohledu Subaru vybudovaného na Mauna Kea (Havajské ostrovy).

Zjistili jsme, že jakmile takovéto soustavy dosáhnou věku 5 miliónů roků, jejich disky začnou vytvářet nejrůznější struktury – prstence, hrboly, mezery, a také charakteristické spirální útvary,“ říká John Wisniewski, spolupracovník University of Washington, Seattle. „Většina těchto útvarů může být způsobena přítomností planet uvnitř protoplanetárních disků.“

Tento vyfotografovaný disk obklopuje hvězdu SAO 206462 v souhvězdí Vlka (Lupus). Hvězda je od Země vzdálena 456 světelných roků a její jasnost dosahuje 8,7 mag. Astronomové odhadují, že její stáří je pouhých 9 miliónů roků. Hvězdu obklopující disk s vysokým obsahem plynů má průměr kolem 22 miliard kilometrů, což znamená, že více než dvakrát převyšuje průměr dráhy Pluta ve Sluneční soustavě.

Snímky pořízené dalekohledem Subaru (průměr 8,2 m) v oboru blízkého infračerveného záření odhalily přítomnost dvojice spirálních útvarů ve vnější části disku. Charakter útvarů v okolí hvězdy SAO 206462 naznačuje přítomnost dvou doposud nespatřených planet, z nichž každá je zodpovědná za vytvoření jednoho spirálního ramena.

Výzkumný tým však nabádá k opatrnosti, protože i procesy, které nemají vztah k planetám, mohou rovněž vést k vytvoření obdobných struktur.

Získat takovýto pohled bylo možné na základě použití zařízení High Contrast Instrument for the Subaru Next Generation Adaptive Optics (zkráceně HiCIAO), které bylo zkonstruováno k odstínění intenzivního přímého světla hvězdy, které by jinak rušilo při pozorování disku.

Zdroj: http://www.nasa.gov/topics/universe/features/possible-planets.html