Logo veřejné zakázky a poptávky

10.10.2017
NOC VĚDCŮ 2017

V pátek 6. října se Hvězdárna Valašské Meziříčí opět připojila k celoevropské akci pořádané každoročně pod názvem NOC VĚDCŮ. Tématem letošního ročníku byla MOBILITA.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Upřesnění rotace naší Galaxie

Upřesnění rotace naší Galaxie

07.10.2008

Díky pulzujícím hvězdám byla podrobně prozkoumána rotace naší Galaxie.

Nová velmi přesná měření odhalila, že povaha rotace naší Galaxie je jednodušší, než jsme si doposud mysleli. O tato zjištění se zasloužil dosud nejúspěšnější nástroj ESO, přístroj HARPS. Ten ukázal, že diskutabilní „pád“ blízkých cefeid směrem ke Slunci je zdánlivý jev, vycházející z fyzikálních vlastností samotných cefeid. Výsledky přinesla skupina astrofyziků, vedená Nicolasem Nardetto a jsou uveřejněny v časopise Astronomy & Astrophysics.

Cefeidy jsou pulsující proměnné hvězdy, jež slouží k určování vzdáleností ve vesmíru. Jejich jedinečné vlastnosti objevila v roce 1912 Henrietta Leavittová. Dokážeme-li zároveň určit rychlost pohybu cefeid, stanou se významným nástrojem pro studium rotace naší Galaxie.

Pohyb blízkých cefeid je matoucí, a proto se vědci při jeho vysvětlení ve svých názorech rozcházejí,“ říká Nardetto. „Pokud počítáme s rotací Galaxie, bude se zdát, že cefeidy padají směrem ke Slunci průměrnou rychlostí kolem 2 km/s.“ O vysvětlení tohoto jevu astronomové usilují již celá desetiletí. V případě, že jde o skutečný pohyb cefeid, rotuje naše Galaxie velmi složitým způsobem. Jinak tomu bude, pokud je tento jev důsledkem specifické atmosféry samotných cefeid.

Nardetto se svými kolegy pozorovali celkem osm cefeid, a to pomocí přesného spektrografu HARPS, umístěného na dalekohledu o průměru 3,6 m v nadmořské výšce 2400 m.n.m. v La Silla. HARPS neboli High Accuracy Radial Velocity Planetary Searcher je dobře známý a velmi úspěšný lovec extrasolárních planet. Díky jeho brilantním schopnostem při měření radiálních rychlostí (rychlost, se kterou se od nás něco vzdaluje či k nám přibližuje) se však také hodí k řešení jiných problémů astronomie. „Z výsledků našich pozorování vychází, že zdánlivý pohyb cefeid směrem k nám je téměř jistě způsoben specifickými vlastnostmi samotných cefeid,“ říká Nardetto.  Astronomové objevili, že odchylka při měření rychlosti cefeid je způsobena chemickým zastoupením prvků v atmosféře hvězdy. „Pokud tyto závěry zevšeobecníme pro všechny cefeidy, znamená to, že naše Galaxie rotuje jednodušeji, než se zdálo. Rotace je symetrická okolo jedné osy,“ uzavírá Nardetto.

Další informace:

Článek v časopise Astronomy & Astrophysics, Nardetto, N., Stoekl, A., Bersier, D. & Barnes, T. G., High resolution spectroscopy for Cepheids distance determination. III. A relation between γ-velocities and γ-asymmetries.

Nicolas Nardetto působil během výzkumu na Max Planckově Institutu pro rádiovou astronomii.

Obrázek (hi-res): http://www.eso.org/public/outreach/press-rel/pr-2008/phot-30-08.html