Logo veřejné zakázky a poptávky

21.12.2017
Podzimní turné s vědou pro děti

Naše turné s vědou a pohádkou začalo na konci září a skončilo pár hodin před příchodem astronomické zimy (17h 45min; 21. 12. 2017). Téměř 400 dětí z mateřských a základních škol (Růžďka, Branky, Nový Jičín, Lipník nad Bečvou, Mikulůvka, Bordovice, Pržno, Všechovice) se účastnilo vědeckého poznávání světa a zjistilo, že:

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Téměř skutečné oko planety Jupiter

Téměř skutečné oko planety Jupiter

04.11.2014

Hubblův kosmický dalekohled HST obdaroval astronomy úžasným detailním pohledem na tajemnou vnější plynnou planetu. Avšak je to jen optický klam, díky kterému se zdá, jako by se planeta ohlédla zpět za kosmickým dalekohledem. Na publikovaném snímku stín Jupiterova měsíce Ganymed přecházel během expozice přes střed Velké rudé skvrny – obří bouře na planetě. To dodává Jupiteru zvláštní až nadpřirozený vzhled zornice uprostřed obřího „oka“ o průměru 16 000 km. Pokud by došlo k mrknutí oka, možná bychom opravdu dostali strach!

Fotografie byla pořízena 21. dubna 2014, když byl kosmický dalekohled HST použit k monitorování změn obrovské bouře pojmenované Velká rudá skvrna (Great Red Spot – GRS). Na chvíli Jupiter dostal podobu planety – Kyklopa! Přes povrch planety Jupiter mohou obvykle přecházet stíny čtyř velkých měsíců. Snímek byl pořízen pomocí kamery Wide Field Camera 3 na palubě HST.

Zdroj: http://hubblesite.org/newscenter/archive/releases/2014/31/