27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Tajemství gejzírů na Enceladu

Tajemství gejzírů na Enceladu

14.08.2008

Kosmická sonda Cassini objevila již před časem obrovské gejzíry nad jižním pólem Saturnova měsíce Enceladus. Tento ledový měsíc má průměr asi 500 km. V pondělí 11. srpna 2008 sonda znovu prolétla v těsné blízkosti měsíce, pouhých 50 km nad jeho povrchem.

Přístroje sondy se zaměřily na studium paralelních rýh na jižním pólu, které jsou označovány jako „tygří škrábance“. Jsou to oblasti na měsíci, které jsou mnohem teplejší než okolní povrch. A právě zde sonda již dříve zaregistrovala výtrysky vodní páry a ledových zrníček, které se dostávají až do vzdálenosti třikrát převyšující průměr měsíce. Některé částice dokonce unikají z přitažlivosti měsíce Enceladus a doplňují tak prstenec E.

Postupně jsou do řídícího střediska vysílána ze sondy pořízená data včetně fotografií. První čtyři publikované fotografie si můžete nyní prohlédnout.

Foto č. 1:

Snímek měsíce Enceladus z 11. 8. 2008.

Obrázek byl pořízen ze vzdálenosti 1288 km. Zachycuje oblast poblíž útvaru Cairo Sulcus v okolí jižního pólu, kde jsou vidět vyzdvižené ledové bloky. Rozlišení snímku je přibližně 10 m/pixel.

Foto č. 2:

Snímek měsíce Enceladus z 11. 8. 2008.

Další snímek, který byl pořízen během těsného přiblížení sondy Cassini k povrchu měsíce Enceladus. V jižní části snímku se rozkládá oblast Cairo Sulcus. Fotografie byla pořízena ze vzdálenosti 1570 km.

Foto č. 3:

Snímek měsíce Enceladus z 11. 8. 2008.

Oblast Cairo Sulcus křižuje levou a horní část obrázku. Nepojmenované linie prasklin jsou zřetelné kolem pravého dolního rohu snímku. Snímek byl pořízen ze vzdálenosti přibližně 2446 km.

Foto č. 4:

Snímek měsíce Enceladus z 11. 8. 2008.

Útvar pojmenovaný Damascus Sulcus protíná horní část obrázku. Snímek byl pořízen ze vzdálenosti přibližně 4742 km. Rozlišení snímku je přibližně 30 m/pixel.

Zdroj: http://www.spaceflightnow.com/news/n0808/12cassini/