02.05.2018
Za tajemstvím padajících hvězd: Jasný bolid nad jižním Maďarskem

Cokoliv se šustne nad obzorem, o tom čeští astronomové dobře vědí. A nezáleží na tom, že tentokrát proťal zářící objekt oblohu nad hranicí Maďarska a Chorvatska. Pomocí dálkové radarové detekce, pozorování pomocí monitorů náhlých ionosférických poruch, kamerových systémů a velmi kvalitních spektrografů lze odhalit tajemství jasného objektu za hranicemi České republiky.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Světlo, vítr a oheň

Světlo, vítr a oheň

24.02.2010

Kosmická plastika na úchvatném záběru

Pozoruhodný záběr, který dnes zveřejnila Evropská jižní observatoř, zachycuje hvězdokupu NGC 346 s mlhovinou. Ta představuje nejjasnější místo zrodu nových hvězd v sousední galaxii – Malém Magellanově mračnu vzdáleném od nás 210 tisíc světelných let směrem do souhvězdí Tukana. Intenzivní záření a hvězdný vítr, vysílané do okolního prostoru mladými hmotnými hvězdami, rozfukují zářící plyn mimo hvězdokupu a vytvářejí jemnou mlhovinu připomínající pavučinu.

Stejně jako mnoho jiných krásných astronomických objektů je i mlhovina NGC 346 takříkajíc 'v pohybu' a neustále se mění. Jelikož ze zbylé hmoty se až dosud tvoří nové hvězdy, svým zažehnutím vždy nastartují další etapu rozptylování plynu a na tváři tohoto zářícího objektu vymodelují nové jemné vrásky.

NGC 346 zabírá oblast širokou asi 200 světelných let, tedy prostor zhruba 50krát rozsáhlejší, než je mezi naším Sluncem a jeho nejbližším hvězdným sousedem, Proximou Centauri. Astronomové tento objekt označují jako otevřenou hvězdokupu mimo jiné proto, že všichni členové této skupiny vznikli z původně jediného oblaku hmoty. Mlhovině, která hvězdokupu obklopuje, říkáme emisní, což znamená, že mezihvězdný plyn je hvězdami zahříván a následkem toho sám svítí.

Mnoho hvězd v této hvězdokupě je velmi mladých (v kosmickém měřítku samozřejmě), jejich věk je odhadován jen na několik milionů let (eso 0834). Silný hvězdný vítr vytvářený hmotnými hvězdami stlačuje okolní plyn a představuje tak rozhodující proces k nastartování dalších epizod hvězdotvorby, vedoucích k postupnému zrodu nových hvězd. Zhuštěný materiál totiž v některých místech začne samovolně kolabovat prostřednictvím vlastní gravitace, dokud není natolik hustý a horký, aby zrodil hvězdu ozařující zbytky plynu a prachu. Ve hvězdami přeplněné oblasti, jako je NGC 346 s vysokým počtem mladých nedávno zformovaných hvězd, je výsledkem nádherný astronomický objekt, cíl jako stvořený pro naše dalekohledy.

Hvězdokupa NGC 346 se nachází v Malém Magellanově mračnu, což je trpasličí galaxie vzdálená od nás asi 210 tisíc světelných let. Je to jeden z malých kosmických sousedů naší mnohem větší Galaxie. Malé Magellanovo mračno i jeho větší dvojče (Velké Magellanovo mračno) jsou viditelné pouhým okem z jižní polokoule a astronomům slouží jako laboratoř pro studium dynamiky formování hvězd mimo Galaxii.

Tento obrázek byl pořízen pomocí kamery WFI (Wide Field Imager) na dalekohledu MPG/ESO o průměru zrcadla 2,2 m (La Silla, Chile) a astronomům přináší důležité informace o historii zrodu a vývoje hvězd. Jsou na něm totiž patrné střípky informace, jak vývoj hvězd průběžně mění vzhled svého kosmického okolí.

Další Informace

ESO (Evropská jižní observatoř) je hlavní mezinárodní astronomickou organizací Evropy a patří k nejproduktivnějším astronomickým observatořím světa. Je podporována 14 členskými státy, kterými jsou: Belgie, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Itálie, Německo, Nizozemí, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie. ESO má za cíl vývoj, konstrukci a provoz výkonných pozemních astronomických zařízení, která umožní významné vědecké objevy. ESO také hraje přední roli při propagaci a organizaci mezinárodní spolupráce na poli astronomického výzkumu. ESO v současnosti provozuje tři observatoře světově úrovně: La Silla, Paranal a Chajnantor, které se nacházejí na poušti Atacama v Chile. Na Paranalu se nachází VLT (Very Large Telescope = Velmi velký dalekohled) – nejvyspělejší pozemní dalekohled pracující ve viditelném světle a VISTA, největší přehlídkový dalekohled pro infračervenou oblast na světě. Zároveň je ESO evropským zástupcem největšího astronomického projektu všech dob – teleskopu ALMA budovaného na planině Chajnantor. V současnosti ESO plánuje výstavbu Evropského extrémně velkého dalekohledu (E-ELT), který bude mít průměr primárního zrcadla 42 metrů. Měl by pracovat v infračerveném i viditelném oboru záření a stane se největším dalekohledem světa.

Henri Boffin; ESO ePOD, Garching, Germany; Phone: +49 89 3200 6222; E-mail: hboffin (at) eso.org