27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Světelná ozvěna prozradila vzdálenost hvězdy

Světelná ozvěna prozradila vzdálenost hvězdy

07.04.2008

Astronomové upřesnili stupnici pro počítání vzdáleností ve vesmíru.

S pomocí dalekohledů ESO astronomové využili přítomnosti světelných ozvěn okolo hvězd k upřesnění vzdáleností cefeid. Cefeidy jsou proměnné hvězdy, které slouží jako majáky při určování vzdáleností ve vesmíru.

Díky novým techonologiím na dalekohledech ESO v La Silla jsme záskali zatím nejpřesnější určení vzdálenosti k cefeidě,“ říká Pierre Kervella, šéfredaktor publikovaných výsledků.

Cefeidy [1] jsou pulzující hvězdy, které se používají k určování vzdáleností ve vesmíru již téměř sto let. Provedené měření je významé hlavně proto, že oproti jiným technikám využívá výhradně geometrické postupy a nespoléhá na hypotetické fyzikální vlastnosti hvězdy.

Tým astronomů studoval hvězdu RS Pup, jasnou cefeidu, která se nachází v souhvězdí Puppis (Lodní záď). Je snadno viditelná i pomocí triedru. RS Pup mění svoji jasnost téměř pětinásobně v periodě 41,4 dne, je 10krát hmotnější, 200krát větší a v průměru 15 000krát svítivější než Slunce. RS Pup je také jediná cefeida, obklopená reflexní mlhovinou [2], jež je tvořena velmi jemným prachem.

Přítomnost mlhoviny umožňuje astronomům pozorovat specifické změny jasnosti cefeidy v podobě světelné ozvěny. Odtud mohou změřit vzdálenost hvězdy. „Světlo, které vychází z hvězdy, prochází mlhovinou a nokonec dopadá do dalekohledu, je mírně zpožděné oproti světlu, které k nám cestuje přímo," vysvětluje Kervella. „Pokud tedy změříme jasnost určité části mlhoviny, získáme stejnou světelnou křivku jako pro cefeidu, ale časově posunutou.“  Světelnou ozvěnou nazýváme právě toto zpoždění jako analogii k tradiční ozvěně, například zvuku, odraženému ode dna studny.

Ze sledování vývoje jasnosti zhuštěniny  v mlhovině odvodíme její vzdálenost od hvězdy. Jednoduše změříme časové zpoždění a vynásobíme jej rychlostí světla (300 000 km/s). Pokud potom známe tuto vzdálenost a příslušnou úhlovou vzdálenost zhuštěniny od hvězdy na obloze, můžeme vypočítat vzdálenost RS Pup. Z pozorování světelné ozvěny na několika místech mlhoviny byla vzdálenost RS Pup stanovena na 6500±90 světelných let.

Znát vzdálenost cefeidy s takovouto přesností je důležité pro upřesnění vztahu mezi periodou a jasností hvězd této třídy,“ říká Kervella. „Tento vztah je klíčový při určování vzdáleností galaxií pomocí cefeid.“ RS Pup se od nás nachází ve čtvrtině vzdálenosti mezi Sluncem a centrem Galaxie a leží uvnitř Mléčné dráhy ve velmi hustě "osídlené" oblasti hvězd.

Multimedia: http://www.eso.org/public/outreach/press-rel/pr-2008/phot-05-08.html