27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Super Grand Canyon na měsíci Pluta

Super Grand Canyon na měsíci Pluta

29.06.2016

Od průletu sondy NASA s názvem New Horizons kolem Pluta stále přicházejí do řídícího střediska nové a nové informace. Astronomové i nadále data zpracovávají a publikují nové výsledky. Například bylo zjištěno, že na největším měsíci Pluta – Charonu – se nachází mimořádný kaňon, který je delší a hlubší než známý Grand Canyon na Zemi.

Na připojeném obrázku nahoře je do celkového pohledu na Charona vložen ve výřezu zvětšený snímek východního limbu měsíce. Snímek pořídila sonda New Horizons několik hodin před nejtěsnějším průletem 14. července 2015 kolem Pluta. Hluboký kaňon neformálně pojmenovaný Argo Chasma je vidět na okraji (limbu) měsíce. Tato část měsíce na obrázku měří na délku přibližně 300 kilometrů. Astronomové z týmu sondy New Horizons předpokládají, že celková délka kaňonu Argo Chasma je přibližně 700 kilometrů (na připojeném snímku není kaňon vidět celý). Pro srovnání: Grand Canyon v Arizoně (USA) měří na délku 450 kilometrů.

Na tomto náhodném pohledu na kaňon je vidět pouze jeho část a na severním okraji kaňonu může být jeho hloubka docela dobře změřena. Na základě tohoto a dalších snímků pořízených přibližně ve stejnou dobu vědci odhadli, že kaňon Argo Chasma může být hluboký až 9 kilometrů, což je více než pětkrát větší v porovnání s obdobným pozemským útvarem Grand Canyon. Na druhou stranu jsou zde patrné oblasti podél kaňonu, kde strmé útesy dosahují výšky několika kilometrů. Mohou potenciálně konkurovat útvaru Verona Rupes na Mirandě (měsíci planety Uran), který je vysoký nejméně 5 kilometrů, což je nejvyšší známá stěna útesu ve Sluneční soustavě.

Snímek v úvodu článku byl pořízen kamerou LORRI (Long Range Reconnaissance Imager) na palubě sondy New Horizons. Rozlišení snímku dosahuje přibližně 2,33 kilometru na jeden pixel. Byl zhotoven ze vzdálenosti zhruba 466 000 kilometrů od měsíce Charona, 9 hodin a 22 minuty před největším přiblížením sondy k tomuto měsíci dne 14. července 2015.

Zdroj: http://www.nasa.gov/feature/a-super-grand-canyon-on-pluto-s-moon-charon