Logo veřejné zakázky a poptávky

21.12.2017
Podzimní turné s vědou pro děti

Naše turné s vědou a pohádkou začalo na konci září a skončilo pár hodin před příchodem astronomické zimy (17h 45min; 21. 12. 2017). Téměř 400 dětí z mateřských a základních škol (Růžďka, Branky, Nový Jičín, Lipník nad Bečvou, Mikulůvka, Bordovice, Pržno, Všechovice) se účastnilo vědeckého poznávání světa a zjistilo, že:

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Spirální galaxie NGC 3982 v novém světle

Spirální galaxie NGC 3982 v novém světle

20.10.2010

Ačkoliv je vesmír zcela zaplněn spoustou spirálních galaxií, nenajdeme mezi nimi dva shodné exempláře. Na připojené fotografii vidíme „tvář“ spirální galaxie pojmenované NGC 3982, která je neobyčejně půvabná pro pestrý koberec nově zrozených hvězd, rozložených podél jejích spirálních ramen. Tato spirální ramena jsou lemována růžově zbarvenými regiony zářícího vodíku s oblastmi rodících se hvězd, mladými modrými hvězdokupami a zatemňujícími pruhy prachu, které poskytují syrový materiál pro vznik budoucích generací hvězd. Jasně zářící jádro galaxie je domovem pro nejstarší populaci hvězd, které svítí mnohem intenzivněji směrem k centru galaxie.

Spirální galaxie NGC 3982 se nachází ve vzdálenosti přibližně 68 miliónů světelných let a promítá se do souhvězdí Velké Medvědice. Její průměr je zhruba 30 000 světelných roků, což odpovídá jedné třetině průměru naší Galaxie (Mléčné dráhy). Tento barevný obrázek byl složen z expozic, postupně pořízených třemi různými kamerami na palubě Hubblova kosmického dalekohledu HST: Wide Field Planetary Camera 2 (WFPC2), Advanced Camera for Surveys (ACS) a Wide Field Camera 3 (WFC3). Pozorování se uskutečnila v období mezi březnem 2000 a srpnem 2009. Široký rozsah barev vychází ze skutečnosti, že galaxie byla fotografována jak v oboru viditelného světla, tak v blízkém infračerveném záření. Rovněž byly použity různé filtry, které oddělily záření vodíku, pocházející z jasných hvězdotvorných oblastí, vyznačujících polohy spirálních ramen.

Galaxii NGC 3982 objevil 14. 4. 1789 William Herschell.

Zdroj: http://hubblesite.org/newscenter/archive/releases/2010/36/image/a/