27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Spirální galaxie NGC 3982 v novém světle

Spirální galaxie NGC 3982 v novém světle

20.10.2010

Ačkoliv je vesmír zcela zaplněn spoustou spirálních galaxií, nenajdeme mezi nimi dva shodné exempláře. Na připojené fotografii vidíme „tvář“ spirální galaxie pojmenované NGC 3982, která je neobyčejně půvabná pro pestrý koberec nově zrozených hvězd, rozložených podél jejích spirálních ramen. Tato spirální ramena jsou lemována růžově zbarvenými regiony zářícího vodíku s oblastmi rodících se hvězd, mladými modrými hvězdokupami a zatemňujícími pruhy prachu, které poskytují syrový materiál pro vznik budoucích generací hvězd. Jasně zářící jádro galaxie je domovem pro nejstarší populaci hvězd, které svítí mnohem intenzivněji směrem k centru galaxie.

Spirální galaxie NGC 3982 se nachází ve vzdálenosti přibližně 68 miliónů světelných let a promítá se do souhvězdí Velké Medvědice. Její průměr je zhruba 30 000 světelných roků, což odpovídá jedné třetině průměru naší Galaxie (Mléčné dráhy). Tento barevný obrázek byl složen z expozic, postupně pořízených třemi různými kamerami na palubě Hubblova kosmického dalekohledu HST: Wide Field Planetary Camera 2 (WFPC2), Advanced Camera for Surveys (ACS) a Wide Field Camera 3 (WFC3). Pozorování se uskutečnila v období mezi březnem 2000 a srpnem 2009. Široký rozsah barev vychází ze skutečnosti, že galaxie byla fotografována jak v oboru viditelného světla, tak v blízkém infračerveném záření. Rovněž byly použity různé filtry, které oddělily záření vodíku, pocházející z jasných hvězdotvorných oblastí, vyznačujících polohy spirálních ramen.

Galaxii NGC 3982 objevil 14. 4. 1789 William Herschell.

Zdroj: http://hubblesite.org/newscenter/archive/releases/2010/36/image/a/