27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Spadl v Nicaragui meteorit nebo něco úplně jiného?

Spadl v Nicaragui meteorit nebo něco úplně jiného?

10.09.2014

V neděli 7. září 2014 proběhla celosvětovými médii zpráva, že nedaleko mezinárodního letiště Managua v Nikaragui dopadl v noci ze soboty na neděli malý meteorit. Společně se zprávou se šířila i fotografie kráteru. Kráter má poloměr 12 metrů a je hluboký asi 5 metrů (tyto rozměry však také dosud nebyly potvrzeny).

Souvislost s asteroidem?

Ihned ten samý den se vyrojila v médiích spousta zpráv o tom, že nalezený kráter souvisí s průletem asteroidu 2014/RC. Tyto zprávy však neměly žádný reálný podklad. Tuto poplašnou zprávu způsobil pravděpodobně výrok R. Murillové (nikaragujská vládní mluvčí a zároveň manželka současného prezidenta), která v neděli prohlásila, že tyto dvě události spolu souvisí.

Asteroid označovaný 2014/RC o velikosti 20 metrů prolétl kolem Země nejblíže v noci ze 7. na 8. září ve vzdálenosti přibližně 40 000 km. I když se jednalo o těsný průlet, neznamená to, že se mohou tyto dvě události bez jakéhokoliv důkazu spojovat v jednu. Nestává se běžně, že by se z asteroidu při průletu kolem Země jen tak náhle odlomil kus a dopadl na Zemi.

Dráha asteroidu 2014 RC v blízkosti Země, autor: NASA

Byl to vůbec meteorit?

I když úředníci z Nikaragui  jsou si téměř jistí, že se jedná o dopad meteoritu, vědci mají pochybnosti. Otázkou však zůstává, co tento kráter vlastně doopravdy způsobilo. Někteří obyvatelé sice slyšeli hlasitý výbuch a vzápětí ucítili tlakovou vlnu, avšak dosud nejsou hlášena žádná pozorování objektu, která by mohla potvrdit, zda se skutečně jedná o dopad meteoritu.

Externí odborníci vyjádřili pochybnosti, zda tento zející kráter a doprovázející výbuch způsobil meteorit. Ani tvar kráteru příliš neodpovídá dopadu meteoritu. Názory se však různí. Někteří trvdí, že kuželovitý tvar odpovídá pádu kosmického tělesa, jiní dávají přednost explozi vojenské výbušniny. Tomuto vysvětlení nahrává i skutečnost, že nedaleko kráteru se nachází vojenská letecká základna. Podle prozatímních zpráv také nebyly v kráteru dosud nalezeny žádné fragmenty po dopadu meteoritu. Je také možné, že se tedy těleso rozpadlo ještě ve vzduchu, popř. jeho pozůstatky leží ukryté v zemi. Kráter zatím zkoumají vojáci s detektory kovu.

Národní úřad pro letectví a kosmonautiku USA vydal prohlášení, že dopad meteoritu nelze vyloučit. Jelikož je však nedostatek jakýchkoliv důkazů či svědků, může se jednat i o úplně něco jiného. Město Managua je obrovské město s více jak 1,5 milionem obyvatel, tedy spoustou potencionálních svědků,  a proto je velmi zvláštní, že nikdo nic neviděl. Objekt, který by vytvořil takový kráter, by musel na obloze velmi zazářit. V případě takto jasných meteorů se také často stává, že objekt zachytí bezpečnostní kamera, alespoň tedy záblesk. Když v roce 2007 dopadl poblíž peruánské vesnice Carancas meteorit, pozorovala ho spousta lidí, a to za bílého dne. Proto jsou i vědci z NASA velmi skeptičtí.

Závěr

Zatím tedy zůstává odpověď na naši otázku otevřená. Nezbývá nám než doufat, že vědci brzy něco zjistí a vysvětlí nám tak původ nalezeného kráteru.

Zdroj: http://phys.org/news/2014-09-experts-nicaragua-meteorite.html