Logo veřejné zakázky a poptávky

18.09.2017
Hvězdárna se zapojila do oslav Dnů města Valašské Meziříčí

Ve dnech 15. a 16. září 2017 se naše hvězdárna připojila k oslavám Dnů města Valašské Meziříčí. Tuto akci finančně podpořilo Město Valašské Meziříčí v rámci podpory malého rozsahu.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Sonda New Horizons sbírá po průletu kolem Pluta první vědecké poznatky k dalšímu průzkumu

15.06.2016

Zatímco sonda putuje prostorem, rozbíhají se přípravy k možnému prodloužení mise. Právě k tomuto účelu sonda vesmírné agentury NASA, s názvem New Horizons, již dvakrát zaměřila objekt s označením 1994 JR1. Víme o něm, že je zhruba 145 kilometrů široký a obíhá Slunce ve vzdálenosti přesahující 3 miliardy kilometrů. Členové vědeckého týmu pak použili tato pozorování k odhalení nových údajů o onom pozůstatku z počátků formování Sluneční soustavy.

Údaje byly pořízeny palubním přístrojem k pořizování snímků na velkou vzdálenost s označením LORRI v rozmezí mezi 7. – 8. dubnem 2016, ze vzdálenosti okolo 111 milionů kilometrů. Byl tak překonán dosavadní rekord sondy co se týče nejbližšího zobrazení tohoto tělesa z listopadu 2015, kdy bylo detekováno ze vzdálenosti 280 milionů kilometrů.

Simon Porter, člen vědeckého týmu New Horizons ze Southwest Research Institutu v Boulderu ve státě Colorado, říká, že získaná pozorování obsahují několik cenných poznatků. „Zkombinování listopadových a dubnových pozorování dovoluje určit polohu JR1 s přesností na 1000 kilometrů, tedy mnohem přesněji než u jakéhokoli jiného malého tělesa Kuiperova pásu“. Zvýšení přesnosti údajů o oběžné dráze tak dovoluje vědeckému týmu vyvrátit teorii vzniklou několik let nazpět, přisuzující tělesu JR1 status kvazi-oběžnice Pluta.

Z bližších dubnových pozorování se týmu také podařilo určit rotační periodu (snímek v úvodu). Porovnáváním změn intenzity odráženého světla od povrchu JR1 stanovili dobu jedné otočky na hodnotu 5,4 hodin. „Je docela rychlá na těleso Kuiperova pásu“, říká člen týmu John Spencer ze stejného institutu. „Všechno je to součást nadšení z prozkoumávání nových míst a poznávání dosud neviděného.“

Spencer dodává, že tato pozorování jsou skvělým tréninkem k možným blízkým průletům okolo dalších dvaceti prastarých těles Kuiperova pásu, k nimž může dojít v průběhu několika příštích let, pokud NASA schválí prodloužení mise. Sonda New Horiznos prolétla kolem Pluta 14. června 2015, kdy pořídila první podrobná pozorování jak samotného Pluta, tak i jeho rodiny pěti známých měsíců. Nyní pokračuje na kursu k velmi těsnému průletu kolem dalšího tělesa Kuiperova pásu s označením 2014 MU69, kam dorazí 1. ledna 2019.

Zdroj: http://www.nasa.gov/feature/new-horizons-collects-first-science-on-a-post-pluto-object