03.09.2018
58. praktikum pozorovatelů proměnných hvězd a exoplanet

Před koncem prázdnin, v týdnu mezi 18. – 25. srpnem 2018, se na hvězdárně ve Valašském Meziříčí sešlo a sjelo celkem 16 účastníků praktika. Kromě několika zkušených pozorovatelů se objevily na této akci dvě novačky a osm nováčků. K tomu byl i přizpůsoben program praktika, kde prvotním úkolem bylo seznámit nové účastníky s technikou místní hvězdárny, kterou mohli využívat během pozorovacích nocí a zpracováním získaných dat. Kromě toho na praktikum přijelo několik účastníků se svou sestavou dalekohledů a jako snímací kamerou digitálními zrcadlovkami, aby se naučili tuto techniku využívat pro fotometrii proměnných hvězd.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Sonda Dawn poskytla mimořádně detailní pohled na povrch planetky Ceres

Sonda Dawn poskytla mimořádně detailní pohled na povrch planetky Ceres

07.07.2018

Kosmická sonda NASA s názvem Dawn dosáhla 6. června 2018 své nejnižší finální dráhy kolem trpasličí planety Ceres a poslala na Zemi tisíce nádherných fotografií včetně dalších údajů. Letový tým navedl sondu na dráhu, která ji přivádí na vzdálenost 35 km nad povrchem Ceres. Zblízka vyfotografovala mimo jiné kráter Occator, což je místo, v němž se nachází množství již dříve objevených světlých depozitů. Nevynechala ani jiné zajímavé oblasti.

Kolem asteroidu Ceres sonda Dawn krouží již více než 3 roky. V minulosti se nejvíce přiblížila k povrchu na vzdálenost 385 kilometrů, takže data z její současné dráhy poskytnou doposud nejdetailnější pohled na útvary na povrchu Ceres.

Tato nízká dráha vedla k odhalení nebývalých detailů vztahujících se na rozhraní mezi světlým a tmavým materiálem v oblasti Vinalia Faculae. Zobrazovací spektrometr pro oblast viditelného a infračerveného záření na palubě sondy Dawn již dříve objevil velmi světlé depozity tvořené pravděpodobně uhličitanem sodným, což je materiál běžně se vyskytující na Zemi v depozitech vzniklých po odpaření vody. Minulý týden sonda zažehla svoje iontové motory, možná již naposled, aby se co nejvíce přiblížila k oblasti Vinalia Faculae s největšími zásobami depozitů uhličitanu sodného v centru kráteru Occator.

Pořizování těchto senzačních snímků je jedním z nejdůležitějších úkolů během této velmi úspěšné mise sondy Dawn a získané výsledky jsou lepší, než jsme vůbec doufali,“ říká Marc Rayman, hlavní inženýr a projektový manažer z Jet Propulsion Laboratory (JPL), NASA. „Sonda Dawn je podobná významnému umělci, který doplňuje množství detailů do nádherného a dokonalého portrétu trpasličí planety Ceres.“

Bezpočet informací obsažených na pořízených fotografiích a na dalších, které sonda ještě poskytne v následujících týdnech, pomůže určit klíčové složení a otevře nové otázky týkající se původu největších depozitů uhličitanu sodného pozorovaných tak daleko od Země, a možná i Marsu. Zejména byli vědci udiveni, jak byl tento materiál obnažen: buď pochází z mělkých podpovrchových rezervoárů minerálů obsahujících vodu nebo z hlubokých zdrojů solných roztoků (kapalná voda obohacená solemi) prosakujících vzhůru existujícími prasklinami.

Pozorování z nízké oběžné dráhy uskutečněná dalšími vědeckými přístroji sondy Dawn, jako je například detektor gama záření a neutronů, a také zobrazovací spektrometr pro oblast viditelného a infračerveného záření, pomohou odhalit složení asteroidu Ceres v detailním měřítku a mohou vrhnout nové světlo na původ materiálu objeveného napříč povrchem tělesa. Nová gravitační měření rovněž mohou odhalit detaily v podpovrchové vrstvě tělesa.

První pohled na asteroid Ceres pořízený sondou Dawn nám představil jedinečnou oslňující světlou skvrnu,“ říká Carol Raymond z JPL, hlavní vědecký pracovník sondy Dawn. „Rozpletení podstaty a historie této fascinující trpasličí planety během prodloužené mise u asteroidu Ceres nás udržuje v napětí a je obzvlášť příhodné, že poslední aktivita sondy Dawn poskytne drahocenná nová data k prověření různých teorií.“

Zdroj: https://phys.org/news/2018-07-dawn-latest-orbit-reveals-views.html a https://www.nasa.gov/feature/jpl/dawn-s-latest-orbit-reveals-dramatic-new-views-of-occator-crater