Logo veřejné zakázky a poptávky

18.09.2017
Hvězdárna se zapojila do oslav Dnů města Valašské Meziříčí

Ve dnech 15. a 16. září 2017 se naše hvězdárna připojila k oslavám Dnů města Valašské Meziříčí. Tuto akci finančně podpořilo Město Valašské Meziříčí v rámci podpory malého rozsahu.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Sojuz TMA-15: návrat tříčlenné posádky

Sojuz TMA-15: návrat tříčlenné posádky

03.12.2009

Po splnění úkolů na palubě Mezinárodní kosmické stanice ISS se velitel 21. základní posádky Frank De Winne (Belgie), kosmonaut Roman Romaněnko (Rusko) a astronaut Robert Thirsk (Kanada) usadili v návratové kabině ruské kosmické lodi Sojuz, odpojili se od orbitálního komplexu a zahájili návratovou fázi letu zpět na Zemi. Na zemském povrchu – na území Kazachstánu – přistáli v úterý 1. prosince 2009 po 188denním pobytu na kosmické stanici.

V závěrečné fázi letu kabina sestupovala k zemskému povrchu na bílo-oranžovém padáku. Těsně před dopadem byly zažehnuty brzdící raketové motory měkkého přistání. Kabina s posádkou přistála ve vzdálenosti 88 km od města Arkalyk. Od okamžiku oddělení kosmické lodi Sojuz od kosmické stanice po samotné přistání uplynuly 3 hodiny a 20 minut.

Vyhledávácí a záchranné týmy včetně amerických a ruských lékařů byly připraveny poblíž místa předpokládaného přistání, aby pomohly vracejícím se kosmonautům opustit po přistání stísněné prostory návratového modulu. Mrazivé počasí v místě přistání a nízká oblačnost přinutila vedení záchranné služby ponechat vrtulníky, které se při pátrání a vyhledávání posádky běžně využívají, na letištích. Místo nich vyrazily před přistáním do předpokládané oblasti návratu záchranná obojživelná vozidla.

Jednalo se o první prosincové přistání kosmické lodi Sojuz od roku 1990, avšak Rusové říkají, že počasí bylo přijatelné pro bezpečný návrat posádky z vesmíru.

Současná 22. posádka Mezinárodní kosmické stanice, která pracuje ve složení velitel posádky Jeffrey Williams (USA) a letový inženýr Maksim Surajev, pečlivě sledovala odletovou fázi a přistání Sojuzu TMA-15. Williams a Surajev přiletěli na ISS počátkem října letošního roku.

Návratová kabina kosmické lodi Sojuz dosedla na zemský povrch ve vzpřímené poloze (stranou tepelného štítu dole). Záchranné týmy z něj vytáhly členy posádky a na nosítkách je odnesly do připravených vozidel.

Přípravy na ukončení mise a návrat na Zemi byly zahájeny v pondělí 30. listopadu večer. Výstupní otvor mezi orbitální sekcí lodi Sojuz a Mezinárodní kosmickou stanicí byl uzavřen a kosmická loď Sojuz s posádkou na palubě se oddělila od ruského modulu Zarja.

Roman Romaněnko sledoval funkci brzdícího raketového motoru, který byl v činnosti 4 minuty a 19 sekund. Jeho činností byla snížena rychlost kosmické lodi Sojuz, která zahájila sestup k zemskému povrchu. Ve výšce 140 km nad zemským povrchem se kosmická loď rozdělila na tři části a zhruba o tři minuty později vstoupila návratová kabina s posádkou ve výšce přibližně 100 km do již zjistitelné řídké atmosféry.

Sojuz TMA-15 po přistáníPo dobu následujících 5 minut a 38 sekund byla posádka vystavena přetížení 5 G, což je pětinásobek běžné gravitace na zemském povrchu a kosmická loď sestoupila mezitím do výšky 40 km. Byl vydán povel k otevření výtažného, stabilizačního a brzdícího padáku, a to ve výšce 10,6 km. Následovalo měkké přistání poblíž města Arkalyk.

Po odletu Romaněnka, Thirska a belgického kosmonauta De Winna, který byl prvním evropským velitelem posádky kosmické stanice, převzali její řízení do svých rukou kosmonauti Surajev a Williams. Od července 2006 je to poprvé, co krátkodobě tvoří posádku stanice pouze dvojice kosmonautů.

Jejich osamělost však nebude trvat dlouho. Další tříčlenná posádka ve složení Oleg Kotov (Rusko), Timothy Creamer (USA) a Soichi Noguchi (Japonsko) by měla odstartovat podle plánu 21. prosince 2009 na palubě kosmické lodi Sojuz TMA-17. K Mezinárodní kosmické stanici ISS se připojí o dva dny později.

Zdroj: http://www.spaceflightnow.com/station/exp22/091201landing.html