Logo veřejné zakázky a poptávky

09.02.2018
Nový experimentální program Atmosféra a vakuum

V závěru roku 2017 se nám také díky finančnímu příspěvku Nadace Tomáše Bati podařilo rozšířit sadu pomůcek pro experimentální programy. Od druhého pololetí školního roku 2017/2018 proto zařazujeme do naší nabídky pořad pro druhý stupeň základních škol a střední školy s názvem „Atmosféra a vakuum“, který na základě pokusů se sníženým tlakem demonstruje vlastnosti zemské atmosféry.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Ruský FREND je připraven zahájit měření neutronového toku na Marsu

Ruský FREND je připraven zahájit měření neutronového toku na Marsu

29.06.2016

Ruská agentura Roskosmos hlásí, že byly úspěšně zakončeny zkoušky vědeckých přístrojů kosmické sondy Trace Gas Orbiter (TGO) pro misi ExoMars-2016.

Mise ExoMars je společným projektem agentury Roskosmos a Evropské kosmické agentury (ESA) na výzkum Marsu, jeho povrchu, atmosféry a klimatu z oběžné dráhy i z povrchu planety. Projekt otevře novou etapu výzkumu vesmíru pro Evropu a Rusko.

Nosná raketa „Proton-M“ s historicky první společnou misí Evropy a Ruska s cílem hledání stop života na Marsu ExoMars-2016 startovala v březnu 2016 z kosmodromu Bajkonur.

„V rámci plánovaných kontrolních testů funkčnosti přístrojů v době letu k cíli byl v polovině června ruský přístroj FREND komplexně zapojen včetně detektorů neutronů, byly provedeny prověrky činnosti a nezbytná kalibrační měření v různých konfiguracích. Všechny detektory přístroje FREND fungují správně a jsou připraveny zahájit měření toku neutronů v okolí Marsu s cílem identifikace oblastí výskytu vodíku ve svrchní části půdy planety. Přístroj zůstane zapnutý a bude provádět měření po celou dobu letu k Marsu“, uvádí se ve zprávě.

Rovněž bez problémů proběhlo zapojení a testy spektrometrického komplexu ACS připraveného v Institutu kosmických výzkumů (IKI).

„Během zkoušky bylo provedeno více než čtyřicet vědeckých měření, včetně nasměrování ke Slunci, a také řada kalibrací, ať už na vesmírné objekty nebo kalibrace interní. Kromě registrace spekter a záznamu dalších vědeckých údajů, bylo provedeno také mapování teplotních režimů uvnitř každého z přístrojů, včetně funkce řízeného chlazení. Byly také prověřeny měřitelné charakteristiky elektrických vlastností celého zařízení“, uvádí Roskosmos.

Přístroj FREND (Fine Resolution Epithermal Neutron Detector - Detektor epitermálních neutronů s vysokým rozlišením) – tento detektor neutronů je určený pro mapování vodíku v podpovrchových vrstvách Marsu (do hloubky 1 metru) s cílem identifikovat podpovrchový vodní led. Dále je určen k měření okolního záření na oběžné dráze. Při identifikaci podpovrchového vodního ledu by měl být 10krát citlivější než dosavadní přístroje. Vedoucím experimentu je Dr. Igor G. Mitrofanov (IKI RAN, Moskva, Rusko).

Přístroj ACS (Atmospheric Chemistry Suite - Soubor ke studiu chemie atmosféry) – soubor tří infračervených přístrojů určených k výzkumu chemismu a struktury marsovské atmosféry (včetně rozložení aerosolových částic, plynů, teplot apod.). ACS doplňuje experiment NOMAD a pokrývá spektrální oblast dále do infračervených oblastí spektra. Při mapování využívá měření slunečního záření po průchodu danými vrstvami planetární atmosféry při západech a východech Slunce pro pozici sondy. Přístroj byl vyroben v Institutu kosmických výzkumů (IKI) Ruské akademie věd. Vedoucím experimentu je prof. Oleg I. Korablev (IKI RAN, Moskva, Rusko).

Poznámka:

Epitermální neutrony – neutrony středních energií, tedy s energiemi od 0,5 eV do cca 0,1-05 MeV (energeticky se nacházejí mezi energiemi tepelných neutronů a rychlých neutronů).

Redakčně upraveno a doplněno.

Zdroj: http://ria.ru/science/20160623/1450218463.html#ixzz4CrcXADmY a http://exploration.esa.int/mars/46048-programme-overview/