Logo veřejné zakázky a poptávky

21.12.2017
Podzimní turné s vědou pro děti

Naše turné s vědou a pohádkou začalo na konci září a skončilo pár hodin před příchodem astronomické zimy (17h 45min; 21. 12. 2017). Téměř 400 dětí z mateřských a základních škol (Růžďka, Branky, Nový Jičín, Lipník nad Bečvou, Mikulůvka, Bordovice, Pržno, Všechovice) se účastnilo vědeckého poznávání světa a zjistilo, že:

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Rosetta objevila na kometě ingredience pro vznik života

Rosetta objevila na kometě ingredience pro vznik života

31.05.2016

Důležitá aminokyselina nazvaná glycin byla vůbec poprvé detekována u komety. Tento objev tak podporuje teorii, že tato kosmická tělesa mohla dopravit na Zemi nezbytné ingredience pro vznik života. Informovali o tom astronomové koncem května tohoto roku.

Glycin, což je organická sloučenina obsažená v proteinech, byl objeven v oblaku plynů obklopujícím kometu 67P/Churyumov-Gerasimenko kosmickou sondou Rosetta, kterou vypustila Evropská kosmická agentura ESA. Uvádí se to v článku publikovaném v časopise Science Advances.

Objev byl uskutečněn pomocí hmotového spektrometru nazvaného ROSINA (Rosetta Orbiter Spectrometer for Ion and Neutral Analysis), který se nachází na palubě kosmické sondy Rosetta. „Toto je první zcela jednoznačná detekce glycinu v řídké atmosféře obklopující jádro komety,“ říká hlavní autorka článku Kathrin Altwegg, vedoucí vědecká pracovnice přístroje ROSINA pracující v Center of Space and Habitability of the University of Bern.

Kromě jednoduché aminokyseliny glycin přístroj detekoval rovněž fosfor. Obě látky jsou klíčovými složkami DNA a buněčných membrán.

Glycin byl detekován v oblacích kolem komet již dříve, ale v předcházejících případech vědci nemohli vyloučit možnost pozemské kontaminace. V tomto případě však tak mohli učinit, protože hmotový spektrometr přímo detekoval glycin a tudíž nemohlo dojít k žádné kontaminaci.

Velké množství organických molekul bylo již identifikováno pomocí hmotového spektrometru ROSINA, nyní je to spojeno se vzrušujícím potvrzením základních ingrediencí, jako je glycin a fosfor, což potvrzuje naši představu, že komety hrály potenciální roli při dopravě klíčových molekul pro prebiotickou chemii na Zemi,“ říká Matt Taylor, vědecký pracovník projektu Rosetta.

Tímto způsobem bylo prokázáno, že komety jsou zásobárnami prapůvodního materiálu ve Sluneční soustavě a jsou rovněž dopravními prostředky, které mohly dopravit tyto životně důležité ingredience na Zemi. Jedná se o splnění jednoho ze základních cílů mise Rosetta a my máme velkou radost z těchto výsledků.“

Astronomové již dlouho diskutovali otázku, zda komety a asteroidy přinesly na Zemi jednotlivé složky života, když se roztříštily při pádech do oceánů na naší planetě. Více než stovka molekul byla detekována na kometách, v obklopujících oblacích prachu a plynu, včetně velkého počtu aminokyselin.

Předcházející data z evropské sondy Rosetta ukázala, že kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko je svým složením značně odlišná od vody na Zemi, z čehož vyplývá, že komety nehrály zásadní roli v dopravě životodárné tekutiny na naši planetu, jak se předpokládalo dříve. Nicméně poslední objevy ukazují, že „zcela jistě měly potenciál dopravit na Zemi ingredience nutné pro vznik života,“ uvádí se v prohlášení University of Bern.

Zdroj: http://phys.org/news/2016-05-comet-glycine-key-recipe-life.html a http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Science/Rosetta/Rosetta_s_comet_contains_ingredients_for_life