Logo veřejné zakázky a poptávky

18.09.2017
Hvězdárna se zapojila do oslav Dnů města Valašské Meziříčí

Ve dnech 15. a 16. září 2017 se naše hvězdárna připojila k oslavám Dnů města Valašské Meziříčí. Tuto akci finančně podpořilo Město Valašské Meziříčí v rámci podpory malého rozsahu.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Radarové snímky asteroidu 1998 WT24

Radarové snímky asteroidu 1998 WT24

30.01.2016

Planetka 1998 WT24 bezpečně prolétla kolem Země 11. 12. 2015 ve vzdálenosti přibližně 4,2 miliónu kilometrů, což odpovídá zhruba jedenácti vzdálenostem Měsíce od Země. Během tohoto průletu použili vědci NASA radioteleskop DSS-14 v Goldstone (Kalifornie) s anténou o průměru 70 metrů a teleskop GBT (Green Bank Telescope) v západní Virginii s anténou o průměru 100 metrů k výzkumu planetky pomocí radarového mapování. Použitím techniky známé jako bistatický radar vytvořili radarové snímky planetky s nejvyšším rozlišením.

To je podruhé, co byl asteroid 1998 WT24 zobrazen pomocí radaru. Poprvé se tak stalo 17. 12. 2001 výhradně pomocí radioteleskopu v Goldstone a bylo zjištěno, že asteroid má tvar brambory o průměru asi 400 metrů. Tento první radarový snímek má rozlišení 19 metrů na pixel (obrazový bod).

Nové radarové snímky dosáhly prostorového rozlišení 7,5 metru na pixel. Byly získány použitím radioteleskopu DSS-14, který vysílal mikrovlnné záření o vysokém výkonu směrem k asteroidu. Radarová ozvěna signálu odražená od povrchu planetky byla zachycena prostřednictvím většího radioteleskopu GRB.

Díky zvýšenému rozlišení můžeme spatřit na povrchu planetky horské hřebeny a prohlubně v mnohem větším detailu,“ říká Shantanu Naidu, vědecký pracovník NASA na Jet Propulsion Laboratory (JPL) v Pasadeně, který spolupracoval s týmem radaru a sestavil plán pozorování průletu planetky. „Jedna až dvě další jasné radarové skvrny, které vyčnívají nad povrch, jsou také pozorovatelné.“

Příští přiblížení asteroidu 1998 WT24 do blízkosti Země se odehraje 11. 11. 2018, kdy bude prolétávat kolem naší planety ve vzdálenosti 52× dále, než je vzdálenost Měsíce od Země (tj. ve vzdálenosti zhruba 20 miliónů kilometrů).

Radar je výkonná technika vhodná pro studium velikosti planetek, jejich tvaru, periody rotace, povrchových útvarů a drsnosti povrchu, a také pro zlepšení výpočtů drah asteroidů. Pomocí radaru lze měřit rychlosti a vzdálenosti planetky, což často umožňuje výpočet dráhy asteroidu mnohem přesněji a do vzdálenější budoucnosti, což by jinak nebylo možné.

Zdroj: https://public.nrao.edu/news/pressreleases/asteroid-second-time a http://neo.jpl.nasa.gov/images/1998wt24.html