27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Původní marťanská jezera mohla ukrývat život

Původní marťanská jezera mohla ukrývat život

12.02.2016

Vědci z Planetary Science Institutu, vědecké organizace sídlící v Tusconu v Arizoně, nalezli důkazy existence několika hlubokých vodních pánví existujícími na Marsu před více jak 3 miliardami lety v oblasti známé jako Noctis Labyrinthus (Labyrint noci). Podle vědců připomíná oblast současný Tibet. Tento nový výzkum má podpořit teorii, že na Rudé planetě byl kdysi život.

Podle studie byla tato jezera formována za pomocí podzemní vody, která cirkulovala pod mohutnou tektonickou trhlinou, která se nachází podél Noctis Labyrinthus, jedné z největších sopečných náhorních plošin ve Sluneční soustavě. Pánev mohla být pokryta během stovek milionů let střídavě lávou a vodou, která vyvěrala na povrch tlakem z podzemních zdrojů. Mělká jezera se mohla vytvořit v těchto lávou pokrytých pánvích v posledních několika desítkách miliónů let.

J. Alexis Palmero Rodríguez, vedoucí výzkumu, poukazuje na to, že přítomnost kapalné vody dokládá fakt, že tento prostor mohl být epicentrum obyvatelného prostředí. „Teplotní rozpětí, přítomnost kapalné vody a dostupnost živin charakteristické pro obyvatelné prostředí na Zemi by mohly být s velkou pravděpodobností velmi důležité pro formování podobných zón na Marsu v oblastech s dlouhodobým výskytem vody a vulkanickými procesy,“ doplňuje Rodriguez. Existence ložiska soli a sedimentárních struktur možných marťanských „paleojezer“ jsou důležité pro hledání obyvatelných oblastí. „Možná, že aktivní hydrotermální systémy po miliardy let přispěly k formování těchto jezer,“ říká vědec.

Detekce těchto „paleojezer“ na Marsu je obzvlášť obtížná, jelikož se registrování vody v chladné, tenké atmosféře planety dokazuje jiným způsobem než na Zemi. „V tomto výzkumu se předpokládá, že Noctis Labyrinthus byl región podobný Tibetu, kde vysokohorská jezera ukazují jedinečný celek geografického útvaru,“ informuje Rodríguez.

Proto ve spolupráci s čínskou vládou navštíví v létě Rodríguez Tibet s cílem tuto oblast prozkoumat a zjistit její potencionál jako místa podobnému tomu na Rudé planetě.

Zdroj: http://www.abc.es/ciencia/