Logo veřejné zakázky a poptávky

09.02.2018
Nový experimentální program Atmosféra a vakuum

V závěru roku 2017 se nám také díky finančnímu příspěvku Nadace Tomáše Bati podařilo rozšířit sadu pomůcek pro experimentální programy. Od druhého pololetí školního roku 2017/2018 proto zařazujeme do naší nabídky pořad pro druhý stupeň základních škol a střední školy s názvem „Atmosféra a vakuum“, který na základě pokusů se sníženým tlakem demonstruje vlastnosti zemské atmosféry.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Přechod Merkuru přes Slunce – pohled z Marsu

Přechod Merkuru přes Slunce – pohled z Marsu

19.06.2014

Pojízdná laboratoř Curiosity, kterou organizace NASA vyslala v roce 2012 na Mars, vyfotografovala planetu Merkur přecházející před kotoučem Slunce. Při pohledu z Marsu byla viditelná jako slabá skvrna pohybující se napříč pozorovatelnou polokoulí Slunce.

Jedná se o první tranzit planety přes Slunce, který byl pozorován z jiného tělesa než ze Země, a také vůbec první zobrazení Merkuru při pohledu z povrchu Marsu. Merkur zaplnil pouze jednu šestinu jednoho obrazového bodu (pixelu), protože byl pozorován z tak velké vzdálenosti, že tmavá skvrna neměla jasně zřetelný tvar. Její pozice na Slunci však odpovídala předpokládané dráze na základě provedených výpočtů.

Úkaz zaznamenaný kamerami na palubě pojízdné laboratoře Curiosity si můžete prohlédnout na následujícím odkazu: http://www.jpl.nasa.gov/video/?id=1309.

Toto je další potvrzení významu planetárních tranzitů pro historii pozemské astronomie,“ říká Mark Lemmon, Texas A&M University, College Station, člen vědeckého týmu laboratoře Curiosity. „Pozorování přechodů Venuše přes sluneční disk byla využita k určení velikosti Sluneční soustavy, přechody planety Merkur použili astronomové k určení průměru Slunce.“

Přechod Merkuru zaznamenala dne 3. června 2014 vědecká laboratoř Curiosity, která se nachází uvnitř kráteru Gale na povrchu planety Mars. Kromě „rozmazané skvrny“ představující planetu Merkur vidíme na povrchu Slunce také dvě sluneční skvrny přibližně odpovídající velikosti Země. Tyto skvrny se pohybují pouze v důsledku rotace Slunce – jejich pohyb je tudíž pomalejší než byl pohyb Merkuru.

Mnoho pozorovatelů na Zemi sledovalo přechod planety Venuše přes sluneční kotouč v červnu 2012, což byl poslední přechod Venuše v tomto století. Příští přechod Merkuru přes Slunce pozorovatelný ze Země nastane 9. května 2016. Přechody Merkuru a Venuše jsou z povrchu rudé planety pozorovatelné mnohem častěji než ze Země. Planeta Mars rovněž poskytuje výhodnou pozici pro pozorování přechodů Země přes Slunce. Pokud by se na Marsu nacházeli kosmonauti, měli by v tomto století možnost pozorovat přechod Merkuru přes Slunce (duben 2015), přechod Venuše (srpen 2030) a tranzit Země (listopad 2084).

Jedním z hlavních cílů pojízdně vědecké laboratoře NASA s názvem Curiosity je zhodnotit dávné podmínky na Marsu z hlediska obyvatelnosti a studovat významné změny podmínek marťanského prostředí či možnosti realizování pilotovaných expedic na rudou planetu.

Zdroj: http://www.nasa.gov/jpl/msl/mercury-passes-in-front-sun-seen-from-mars/index.html