27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Pozorování proměnných hvězd – září - říjen 2011

Pozorování proměnných hvězd – září - říjen 2011

21.11.2011

Měsíc září má tradičně nejvíc jasných nocí v roce, ani letošní rok nebyl výjimkou. V letošním roce jsem jich využil třináct k pozorování proměnných hvězd. Říjen už nemá takovou nabídku jasných nocí, letos jsem jich využil pouze šest. Během tohoto období bylo ze dvou pozorovacích stanovišť pořízeno 12 322 měření CCD kamerami.

Během těchto měsíců jsem se soustředil na pozorování slabých zákrytových proměnných hvězd. Cílem bylo otestovat dalekohled ve východní kopuli se zrcadlem o průměru 355 mm: jaký má dosah a jak slabé hvězdy je možné ještě pozorovat. Výběr hvězd byl více méně náhodný. Nakonec se ukázaly zajímavé výsledky. Z vybraných hvězd kolem 14. magnitudy a slabší se ukázalo, že většinou jsou velmi málo sledované, případně je v databázi uvedeno pouze objevové pozorování. Z toho pramení nejisté určení doby oběhu složek dvojhvězdy. To byl i případ zákrytové dvojhvězdy EW Del. Efemeridy z katalogu GCVS uvádí základní minimum Mo=30613,6896 a periodu 0,391047 dne (v časové míře to je 9h 23min 6,46 s). Obrázek 1 ukazuje tzv. fázovou křivku pro tuto hvězdu pro výše uvedené efemeridy. Na první pohled je jasné, že pozorování na sebe nenavazují, tedy že je špatně určená perioda. Pokud přepočítáme hodnotu podle současných pozorování, vychází perioda na 0,39233 dne (viz obrázek 2), v časové míře o 1 minutu a 51 sekundu delší. I taková malá odchylka se na fázové křivce může zjistit.

Objevily se i další zajímavosti. Například u hvězd HH Lac, MU Lac a V954 Oph nebyly změny pozorovány vůbec, ačkoliv se také má jednat o krátkoperiodické zákrytové dvojhvězdy. I v tomto případě se jedná o velmi slabé hvězdy, slabší než 15. magnituda. Je velmi pravděpodobné, že některá původní pozorování mohou být chybná, respektive nepřesná. V minulosti se pozorovalo zpravidla fotografickou metodou a u slabších hvězd mohlo dojít k nesprávné interpretaci naměřených dat. Citlivější současná CCD technika zřejmě odhalí i další podobné případy.