Logo veřejné zakázky a poptávky

21.12.2017
Podzimní turné s vědou pro děti

Naše turné s vědou a pohádkou začalo na konci září a skončilo pár hodin před příchodem astronomické zimy (17h 45min; 21. 12. 2017). Téměř 400 dětí z mateřských a základních škol (Růžďka, Branky, Nový Jičín, Lipník nad Bečvou, Mikulůvka, Bordovice, Pržno, Všechovice) se účastnilo vědeckého poznávání světa a zjistilo, že:

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Pozorování proměnných hvězd – září - říjen 2011

Pozorování proměnných hvězd – září - říjen 2011

21.11.2011

Měsíc září má tradičně nejvíc jasných nocí v roce, ani letošní rok nebyl výjimkou. V letošním roce jsem jich využil třináct k pozorování proměnných hvězd. Říjen už nemá takovou nabídku jasných nocí, letos jsem jich využil pouze šest. Během tohoto období bylo ze dvou pozorovacích stanovišť pořízeno 12 322 měření CCD kamerami.

Během těchto měsíců jsem se soustředil na pozorování slabých zákrytových proměnných hvězd. Cílem bylo otestovat dalekohled ve východní kopuli se zrcadlem o průměru 355 mm: jaký má dosah a jak slabé hvězdy je možné ještě pozorovat. Výběr hvězd byl více méně náhodný. Nakonec se ukázaly zajímavé výsledky. Z vybraných hvězd kolem 14. magnitudy a slabší se ukázalo, že většinou jsou velmi málo sledované, případně je v databázi uvedeno pouze objevové pozorování. Z toho pramení nejisté určení doby oběhu složek dvojhvězdy. To byl i případ zákrytové dvojhvězdy EW Del. Efemeridy z katalogu GCVS uvádí základní minimum Mo=30613,6896 a periodu 0,391047 dne (v časové míře to je 9h 23min 6,46 s). Obrázek 1 ukazuje tzv. fázovou křivku pro tuto hvězdu pro výše uvedené efemeridy. Na první pohled je jasné, že pozorování na sebe nenavazují, tedy že je špatně určená perioda. Pokud přepočítáme hodnotu podle současných pozorování, vychází perioda na 0,39233 dne (viz obrázek 2), v časové míře o 1 minutu a 51 sekundu delší. I taková malá odchylka se na fázové křivce může zjistit.

Objevily se i další zajímavosti. Například u hvězd HH Lac, MU Lac a V954 Oph nebyly změny pozorovány vůbec, ačkoliv se také má jednat o krátkoperiodické zákrytové dvojhvězdy. I v tomto případě se jedná o velmi slabé hvězdy, slabší než 15. magnituda. Je velmi pravděpodobné, že některá původní pozorování mohou být chybná, respektive nepřesná. V minulosti se pozorovalo zpravidla fotografickou metodou a u slabších hvězd mohlo dojít k nesprávné interpretaci naměřených dat. Citlivější současná CCD technika zřejmě odhalí i další podobné případy.