Logo veřejné zakázky a poptávky

10.10.2017
NOC VĚDCŮ 2017

V pátek 6. října se Hvězdárna Valašské Meziříčí opět připojila k celoevropské akci pořádané každoročně pod názvem NOC VĚDCŮ. Tématem letošního ročníku byla MOBILITA.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Pozorování proměnných hvězd – srpen 2011

Pozorování proměnných hvězd – srpen 2011

19.09.2011

Na Hvězdárně Valašské Meziříčí byl v roce 2005 zahájen program pozorování zákrytových dvojhvězd. V podstatě se jedná o pozorování vzdálené dvojice hvězd, které nedokážeme v dalekohledu rozlišit a jejichž oběžná rovina míří směrem k pozorovateli na Zemi. V závislosti na délce oběžné doby pak v určitých okamžicích dochází k vzájemným zákrytům. To se projeví poklesem jasnosti. Cílem pozorování je co nejpřesnější určení jasnosti soustavy v období jejího minima. Díky těmto zákrytům je možné nepřímo velmi přesně určit oběžné doby hvězd, poměry jejich velikostí a ve spojení se spektroskopií pak určit hmotnosti jednotlivých hvězd.

V současné době využíváme dvě pozorovací stanoviště. V jedné kopuli je umístěn dalekohled typu Schmidt-Cassegrain o průměru zrcadla 280 mm. K záznamu snímků slouží digitální kamera CCD G2. Podobně i v druhé kopuli je rovněž instalován dalekohled typu Schmidt-Cassegrain, avšak o průměru zrcadla 355 mm a digitální kamera ST7. Během osmi srpnových nocí se podařilo realizovat 5 977 měření proměnných hvězd. Mezi nejzajímavější úlovky lze považovat napozorované minimum zákrytové dvojhvězdy PW Her, a to hned z několika důvodů. Perioda oběhu hvězd je poměrně dlouhá – 2,88107 dne a zastihnout minimum v nočních hodinách se podaří jen výjimečně (a musí být samozřejmě ještě jasno). Další komplikací je i velmi dlouhá zastávka v minimu – 4 h 38 min – což naznačuje velký poměr velikostí jednotlivých hvězd.

Když k tomu ještě připočteme fakt, že se systém nachází v souhvězdí Herkula, které se na noční obloze pohybuje během letního období (kdy jsou krátké noci), příhodné pozorovací okno nastává pouze jednou v roce. V tom letošním (2011) připadlo předpokládané minimum na 23. srpna kolem půlnoci. Další nevysvětlenou záhadou je vzhled zastávky v minimu, kdy i během zmíněných 4 hodin dochází k poklesu jasnosti. Zřejmě k tomu během zákrytu přispívá další neznámý objekt – plynný obal, možná akreční disk. Podle jedné z posledních odborných prací astronomů Qiana a Zhua z roku 2003 je podezření, že v systému PW Her by se měla vyskytovat třetí hvězda s oběžnou dobou 42 let s hmotností zhruba 8krát převyšující hmotnost Slunce. Vzhledem k tomu, že ze spektroskopie nebyla přítomnost třetí hvězdy zjištěna, může se jednat dokonce o černou díru.

Ze současných pozorování je možné určit poměry velikostí zakrývajících se hvězd s periodou 2,88107 dne. Pokud celá doba zákrytu trvá 8 h 38 min a zmiňovaná zastávka 4 h 38 min, pak za předpokladu sklonu dráhy 90° (tj. ve směru k Zemi) vychází minimální poměr velikostí 1 : 3,3.

Popis k následujícím obrázkům:

Na prvním obrázku je vidět světelnou křivku zákrytu PW Her z 23. 8. 2011. Na ose x je zobrazen čas vyjádřený v juliánském datování, na ose y je relativní změna jasnosti v magnitudách. Druhý obrázek ukazuje hvězdné pole v okolí PW Her, červeně je označena proměnná hvězda.