27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Pozorování proměnných hvězd – květen 2012

Pozorování proměnných hvězd – květen 2012

27.06.2012

Krátké květnové noci a nepříliš dobré počasí umožnilo během osmi nocí pořídit 3191 měření proměnných hvězd. Mimo jiné jsem pokračoval ve fotometrii zákrytové dvojhvězdy BH Lyn. Bohužel se nepovedlo získat další měření zákrytu a porovnat výsledky z března, ale tento systém je natolik zajímavý, že si zaslouží samostatný článek.

Další zajímavou zákrytovou dvojhvězdou byla GU Her. U tohoto systému je podezření, že hvězdy mohou kolem sebe obíhat po eliptických drahách. Problém, který nastává při pozorování, je ten, že během minima zákrytu nastává poměrně dlouhá zastávka, přibližně 3,5 hodiny. Pro určení času minima je potřeba napozorovat také sestupnou a vzestupnou část světelné křivky. Při krátkých nocích je to komplikované a je potřeba najít podle předpovědi čas zákrytu přibližně kolem půlnoci. Výsledky jsou zatím nepřesvědčivé, pro analýzu je potřeba získat více měření a časů minim zákrytu.

Obrázek 1
O-C diagram pro hvězdu GU Her. V grafu jsou zobrazena minima primární (kroužky) a sekundární (trojúhelníky). Červený kroužek je primární minimum napozorované 8. května 2012 na hvězdárně ve Valašském Meziříčí. Rozmezí epoch 4500 – 5700 představuje časové období 14,5 let.

Obrázek 2
Světelná křivka GU Her ze dne 8. května 2012. Vodorovná část je zmiňovaná zastávka trvající přibližně 3,5 hodiny. Ta je důsledkem velkého poměru velikostí navzájem se zakrývajících hvězd.