Logo veřejné zakázky a poptávky

21.12.2017
Podzimní turné s vědou pro děti

Naše turné s vědou a pohádkou začalo na konci září a skončilo pár hodin před příchodem astronomické zimy (17h 45min; 21. 12. 2017). Téměř 400 dětí z mateřských a základních škol (Růžďka, Branky, Nový Jičín, Lipník nad Bečvou, Mikulůvka, Bordovice, Pržno, Všechovice) se účastnilo vědeckého poznávání světa a zjistilo, že:

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Pozorování proměnných hvězd – květen 2012

Pozorování proměnných hvězd – květen 2012

27.06.2012

Krátké květnové noci a nepříliš dobré počasí umožnilo během osmi nocí pořídit 3191 měření proměnných hvězd. Mimo jiné jsem pokračoval ve fotometrii zákrytové dvojhvězdy BH Lyn. Bohužel se nepovedlo získat další měření zákrytu a porovnat výsledky z března, ale tento systém je natolik zajímavý, že si zaslouží samostatný článek.

Další zajímavou zákrytovou dvojhvězdou byla GU Her. U tohoto systému je podezření, že hvězdy mohou kolem sebe obíhat po eliptických drahách. Problém, který nastává při pozorování, je ten, že během minima zákrytu nastává poměrně dlouhá zastávka, přibližně 3,5 hodiny. Pro určení času minima je potřeba napozorovat také sestupnou a vzestupnou část světelné křivky. Při krátkých nocích je to komplikované a je potřeba najít podle předpovědi čas zákrytu přibližně kolem půlnoci. Výsledky jsou zatím nepřesvědčivé, pro analýzu je potřeba získat více měření a časů minim zákrytu.

Obrázek 1
O-C diagram pro hvězdu GU Her. V grafu jsou zobrazena minima primární (kroužky) a sekundární (trojúhelníky). Červený kroužek je primární minimum napozorované 8. května 2012 na hvězdárně ve Valašském Meziříčí. Rozmezí epoch 4500 – 5700 představuje časové období 14,5 let.

Obrázek 2
Světelná křivka GU Her ze dne 8. května 2012. Vodorovná část je zmiňovaná zastávka trvající přibližně 3,5 hodiny. Ta je důsledkem velkého poměru velikostí navzájem se zakrývajících hvězd.