Logo veřejné zakázky a poptávky

18.09.2017
Hvězdárna se zapojila do oslav Dnů města Valašské Meziříčí

Ve dnech 15. a 16. září 2017 se naše hvězdárna připojila k oslavám Dnů města Valašské Meziříčí. Tuto akci finančně podpořilo Město Valašské Meziříčí v rámci podpory malého rozsahu.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Povrch hvězdy Betelgeuse

Povrch hvězdy Betelgeuse

05.02.2010

Betelgeuse patří mezi obří hvězdy. Pokud by se nacházela ve středu Sluneční soustavy, její „povrch“ by sahal až ke dráze Jupiteru. Je od nás tak daleko, že se i v největších dalekohledech jeví jako jasný bod. Astronomové přesto s využitím interferometrie na infračervených vlnových délkách dokázali rozlišit povrch hvězdy a rekonstruovat tuto „fotografii“ rudého veleobra.

K pozorování byly využity tři dalekohledy Infrared Optical Telescope Array (IOTA) na Mount Hopkins (Arizona), pracující v oboru infračerveného záření, které prováděly pozorování současně jako interferometr.

Na první pohled je vidět dvě velké jasné skvrny. Jedná se o ohromné konvektivní buňky, které vystupují zpod povrchu hvězdy. Jsou světlejší, protože jsou teplejší než zbytek povrchu, ale obě skvrny včetně povrchu jsou chladnější než Slunce. Pro srovnání: na povrchu Slunce můžeme pozorovat tmavé skvrny srovnatelné s průměrem Země. Světlé skvrny na povrchu Betelgeuse jsou svojí velikostí srovnatelné se vzdáleností Země od Slunce. Betelgeuse, hvězda ze souhvězdí Orion, je od Země vzdálena asi 600 světelných let.

Betelgeuse je první hvězdou, kterou se podařilo vyfotografovat jako skutečný „kotouček“. Zásluhu na tom měl Hubblův kosmických dalekohled (HST), který pořídil 3. 3. 1995 snímek vůbec první hvězdy (kromě Slunce), na němž hvězda vypadá jako plošný objekt. Doposud byly hvězdy pozorovány pouze jako bodové zdroje.

Zdroj: http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/astropix.html