Logo veřejné zakázky a poptávky

10.10.2017
NOC VĚDCŮ 2017

V pátek 6. října se Hvězdárna Valašské Meziříčí opět připojila k celoevropské akci pořádané každoročně pod názvem NOC VĚDCŮ. Tématem letošního ročníku byla MOBILITA.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Polsko se připojí k Evropské jižní observatoři

Polsko se připojí k Evropské jižní observatoři

30.10.2014

Polská ministryně pro vědu a vysokoškolské vzdělávání, profesorka Lena Kolarska-Bobińska, podepsala 28. října 2014 smlouvu, která povede ke vstupu Polska do Evropské jižní observatoře. ESO přivítá Polsko jako novou členskou zemi poté, co dojde k ratifikaci smlouvy o přistoupení.

Dohodu o přistoupení Polska podepsali ve Waršavě polská ministryně Lena Kolarska-Bobińska a generální ředitel ESO Tim de Zeeuw, a to za přítomnosti dalších oficiálních zástupců Polska i ESO. Jelikož tato smlouva znamená vstup do mezinárodní organizace, musí být nyní odeslána do polského parlamentu k ratifikaci [1]. Podepsání smlouvy je dalším krokem následujícím po jejím jednomyslném přijetí na půdě nejvyššího orgánu ESO (ESO Council) během mimořádného setkání 8. října 2014.

Jsme opravdu potěšeni, že naše členství v ESO získává konkrétní obrysy,“ říká ministryně Lena Kolarska-Bobińska. „Otevře nám do budoucna mnohé nové příležitosti a podpoří rozvoj polského průmyslu, vědy i technologií. Bude to začátek důležitého partnerství pro evropskou astronomii a rovněž posílí naše spojení s Chilskou republikou, se kterou již nyní intenzivně spolupracujeme například na poli těžebního průmyslu, což je další oblast, ve které Chile nabízí mimořádné příležitosti.“

Spojení ESO s Polskem dalece přesahuje kontakty astronomických komunit. Poslední Den průmyslu ESO (ESO Industry Day) se například uskutečnil v lednu 2013 ve Waršavě. Při něm ESO měla možnost seznámit zástupce polského průmyslu se současnými zařízeními ESO a svými plány do budoucna, včetně stavby dalekohledu E-ELT (European Extremely Large Telescope).

Těšíme se na to, až se Polsko stane členskou zemí ESO,“ říká generální ředitel ESO Tim de Zeeuw. „Polsko přinese silnou komunitu astronomů, která posílí odborné kvality ve všech členských státech ESO, například v oblasti astronomie pracující s časovými sériemi (time-series astronomy). Polsko naopak získá přístup k jedněm z nejlepších dalekohledů a observatoří na světě, včetně dalekohledu VLT na observatoři Paranal, radioteleskopu ALMA na planině Chajnantor a v následujícím desetiletí rovněž k dalekohledu E-ELT na Cerro Armazones, který bude mimořádným krokem kupředu. Polsko se již nyní může připojit ke konstrukčnímu úsilí při práci na dalekohledu E-ELT.“

Polsko, rodiště Mikuláše Koperníka (Nicolaus Copernicus), astronoma, který navrhl heliocentrický systém, má velmi bohatou astronomickou historii sahající až do současnosti. „Polští astronomové v nedávné době významně přispěli k astronomickému výzkumu a s naším přistoupením k ESO jejich příspěvek dále vzroste“, říká ministryně Lena Kolarska-Bobińska.

[1] Po ratifikaci polského členství v ESO budou členskými státy tyto Země: Rakousko, Belgie, Brazílie (v procesu ratifikace), Česká republika, Dánsko, Francie, Finsko, Německo, Itálie, Nizozemí, Polsko, Portugalsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Spojené království (UK).

Toto je překlad tiskové zprávy ESO eso1433. ESON -- ESON (ESO Science Outreach Network) je skupina spolupracovníku z jednotlivých členských zemí ESO, jejichž úkolem je sloužit jako kontaktní osoby pro lokální média.