27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Osamělá galaxie „ztracená ve vesmíru“

Osamělá galaxie „ztracená ve vesmíru“

15.06.2015

Většina galaxií se shromažďuje dohromady do místních skupin nebo tzv. kup galaxií. Okolní galaxie nejsou nikdy příliš daleko. Avšak tato galaxie známá jako NGC 6503 byla objevena ve své poloze jako osamělý objekt na okraji překvapivě prázdné oblasti vesmíru označované jako „Místní prázdnota“ (Local Void). Nejsou zde očividně žádné galaxie.

Místní prázdnota je mimořádně rozsáhlý objem vesmíru, který má průměr přinejmenším 150 miliónů světelných roků. Oblast se zdá zcela prázdná, bez jakýchkoliv hvězd či galaxií. Spirální galaxie NGC 6503 je od nás vzdálena 18 miliónů světelných roků a její poloha se promítá do cirkumpolárního souhvězdí Draka. Velikost této galaxie je zhruba 30 000 světelných roků, což je asi třetina naší Galaxie.

Publikovaná fotografie pořízená prostřednictvím Hubblova kosmického dalekohledu HST ukazuje pozoruhodné detaily s bohatou paletou barev. Jasné červené skvrny plynu můžeme spatřit rozptýlené skrz její otáčející se spirální ramena, promíchané s jasnými modrými oblastmi, které obsahují nově vzniklé mladé hvězdy. Temně hnědé pruhy prachu klikatící se napříč jasnými rameny galaxie a jejím jádrem dodávají galaxii NGC 6503 skvrnité vzezření.

Výsledná fotografie vznikla složením snímků, které pořídila kamera Advanced Camera for Surveys (ACS) na palubě HST (duben 2003) a kamera Wide Field Camera 2 (srpen 2013).

Tato prázdná oblast je prostě částí struktury vesmíru, kde se v průběhu času zformovaly galaxie, které vytvořily kupy a řetězce, které jsou od sebe odděleny oblastmi převážně bez galaxií. Vyplývá to z povahy struktury „mýdlové bubliny“ ve velkorozměrovém měřítku.

Zdroj: http://hubblesite.org/newscenter/archive/releases/2015/23/image/a/