Logo veřejné zakázky a poptávky

18.09.2017
Hvězdárna se zapojila do oslav Dnů města Valašské Meziříčí

Ve dnech 15. a 16. září 2017 se naše hvězdárna připojila k oslavám Dnů města Valašské Meziříčí. Tuto akci finančně podpořilo Město Valašské Meziříčí v rámci podpory malého rozsahu.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Objeveny rušné továrny na hvězdy

Objeveny rušné továrny na hvězdy

22.01.2009

Astronomům se díky bystrému infračervenému zraku VLT podařilo odhalit početné hvězdné jesličky, mladé a hmotné oblasti zrodu hvězd v galaxii NGC 253. V jejím centru také pravděpodobně nachází obdobná supermasivní černá díra, jakou známe z naší vlastní Galaxie.

Astronomové ze španělského Instituto de Astrofísica de Canarias využili zařízení adaptivní optiky NACO na VLT, aby mohli ve vysokém rozlišení prostudovat galaxii NGC 253. Ta je jednou z nejjasnějších a nejzaprášenějších spirálních galaxií naší oblohy. Adaptivní optika kompenzuje rozostření, způsobené turbulencemi v atmosféře. Proto hvězdy blikají, což jistě potěší básníky, ale astronomům tyto vlivy narušují pozorování. Díky adaptivní optice lze využít dalekohledy na hranici jejich rozlišovacích schopností a získat snímky kvalitou srovnatelné se záběry pořízenými dalekohledy na oběžné dráze.

Technologie NACO dokázala v galaxii NGC 253 rozlišit struktury o velikosti pouhých 11 světelných let. „Naše pozorování měla takovou úroveň detailu, že se výsledné snímky poprvé vyrovnají i těm nejjemnějším rádiovým mapám této galaxie. Mapám, které existují přes deset let,“ říká Juan Antonio Fernández-Ontiveros, vedoucí publikované práce [1].

Celkem v pozorované oblasti astronomové nalezli 37 rozlišitelných jasných center, což je trojnásobek, oproti dřívějším závěrům. Centra jsou soustředěna v malém prostoru okolo středu galaxie, který zabírá přibližně jedno procento z její celkové rozlohy. Pozorování z NACO byla kombinována s dalšími daty, pořízenými přístrojem VISIR, Hubbleovým vesmírným dalekohledem, rádiovou observatoří Very Large Array či Very Large Baseline Interferometer. Spojení všech pozorování na různých vlnových délkách pomohlo porozumět podstatě tohoto koutu vesmíru.

„Myslíme si, že jde o aktivní hvězdné jesličky, obsahující množství hvězd, narozených z prachových kokonů,“ říká člen týmu Jose Antonio Acosta-Pulido. Díky intenzivnímu vzniku nových hvězd je NGC 253 známa také jako „starburst galaxy“ – hvězdotvorná galaxie. Každé ze světlých center může obsahovat až sto tisíc mladých hmotných hvězd.

Na základě obsáhlého vzorku dat astronomové rovněž usoudili, že se v centru NGC 253 nachází větší obdoba Sagittaria A* z naší Galaxie. Sagittarius A* je silný rádiový zdroj v centru Galaxie, kde, jak víme, se nachází hmotná černá díra (viz ESO 46/08). „Nejspíše jsme nalezli dvojče našeho galaktického centra,“ říká spoluautor Almudena Prieto.

Zdroj, další multimedia

Další informace:

Fernandez-Ontiveros J.A., Prieto M.A. & Acosta-Pulido J.A., The nucleus of NGC 253 and its massive stellar clusters at parsec scales, MNRAS letters, 2009, 392, L16, DOI: 10.1111/j.1745-3933.2008.00575.x

Poznámky:

[1] V rádiovém oboru lze poměrně snadno získat snímky ve vysokém rozlišení. Jednak nejsou rádiové vlny ovlivněny turbulencemi v atmosféře a zadruhé mají rádiové vlny mnohem delší vlnovou délku něž viditelné světlo. Díky tomu lze snímek získat interferometricky pomocí několika vhodně rozmístěných samostatných teleskopů. Z tohoto důvodu byly až donedávna rádiové mapy galaxií mnohem podrobnější, než jejich protějšky v blízkém infračerveném či viditelném oboru.

J.A. Fernández-Ontiveros, M.A. Prieto, and J.A. Acosta-Pulido, Instituto de Astrofísica de Canarias, Spain