02.05.2018
Za tajemstvím padajících hvězd: Jasný bolid nad jižním Maďarskem

Cokoliv se šustne nad obzorem, o tom čeští astronomové dobře vědí. A nezáleží na tom, že tentokrát proťal zářící objekt oblohu nad hranicí Maďarska a Chorvatska. Pomocí dálkové radarové detekce, pozorování pomocí monitorů náhlých ionosférických poruch, kamerových systémů a velmi kvalitních spektrografů lze odhalit tajemství jasného objektu za hranicemi České republiky.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Objevena nová superkupa galaxií v blízkosti Mléčné dráhy

Objevena nová superkupa galaxií v blízkosti Mléčné dráhy

09.01.2017

Tým astronomů z Jižní Afriky, Nizozemí, Německa a Austrálie oznámil 16. 11. 2016 objev doposud neznámé velké koncentrace galaxií, která se promítá do jižního souhvězdí Vela (Plachty). Objevili zde superkupu (supercluster) Vela, jednu z 10 miliónů superkup galaxií – rozsáhlých seskupení galaxií – skoro největších známých struktur ve vesmíru. Gravitační přitažlivost této nově objevené velké koncentrace hmoty v našem kosmickém okolí může mít důležitý vliv na pohyb Místní skupiny galaxií včetně Mléčné dráhy. Může to rovněž pomoci vysvětlit směr a velikost specifické rychlosti Místní skupiny vůči pozadí kosmického mikrovlnného záření.

Bílo-modrý útvar na obrázku v úvodu článku je Mléčná dráha s centrální výdutí u levého okraje a s galaktickou rovinou vedoucí vodorovně napříč snímkem. Žlutozelené body jsou galaxie nacházející se v blízkém okolí. Superkupa Vela (Vela supercluster, VSC) vyznačená elipsou se rozkládá podél galaktické roviny. Rovněž je vyznačena poloha superkupy Shapley (SC), dalšího velmi hmotného útvaru v blízkém vesmíru. Zkratkami LMC a SMC jsou vyznačeny polohy satelitních galaxií Mléčné dráhy – Velkého a Malého Magellanova oblaku.

Obecně řečeno, superkupy jsou obrovská seskupení galaxií táhnoucí se napříč vesmírným prostorem v rozmezí 200 miliónů světelných roků. Nejsou ve vesmíru izolovány, ale existují společně s mnoha dalšími malými koncentracemi galaxií a společně tak vytvářejí součásti rozsáhlých stěn (zdí) tvořených galaxiemi a obklopují velká prázdná místa (anglicky void). Toto uspořádání astronomové označují termínem „kosmická pavučina“.

Superkupy galaxií nejsou jen velké; jsou rovněž velmi hmotné, což znamená, že mají velkou gravitační přitažlivost. Patří mezi nejhmotnější známé struktury v našem vesmíru. Nedaleká superkupa proslavená svou velkou hmotností je superkupa Shapley vzdálená 650 miliónů světelných roků, která obsahuje dvě desítky hmotných rentgenových kup, pro jejichž tisíce galaxií byly změřeny rychlosti, kterými se pohybují. Astronomové se domnívají, že jsou největší svého druhu v našem blízkém kosmickém okolí.

Nově objevená superkupa galaxií v souhvězdí Plachet (Vela) se nachází poněkud dále – ve vzdálenosti 800 miliónů světelných roků – a pokrývá dokonce větší část oblohy než superkupa Shapley. Závěry pozorovatelského týmu naznačují, že superkupa Vela může být stejně hmotná jako Shapley a její gravitační vliv na okolí je srovnatelný s působením zmiňované superkupy.

Australská národní univerzita (Australian National University, ANU) je součástí mezinárodní skupiny astronomů, která objevila jednu z velkých superkup galaxií ve vesmíru v blízkosti naší Galaxie – Mléčné dráhy. Profesor Matthew Colless z Australské národní univerzity říká, že superkupa Vela dlouho nebyla pozorovatelná, protože byla skrytá za hvězdami a prachem naší Galaxie.

Jedná se o jednu z největších koncentrací galaxií ve vesmíru – možná největší v sousedství naší Galaxie, avšak tuto skutečnost bude nutné potvrdit v rámci dalších studiích,“ říká profesor Matthew Colless. „Gravitace superkupy Vela může vysvětlit rozdíly mezi změřeným pohybem naší Galaxie napříč vesmírem a pohybem předpověděným z dříve zmapovaného rozložení galaxií.“

Profesor Matthew Colless využil Anglo-australský teleskop (Anglo-Australian Telescope) k měření vzdáleností mnoha galaxií k potvrzení dřívějších předpovědí, že skupina galaxií Vela je supergalaxií. Rovněž pomohl odhadnout vliv superkupy na pohyb naší Galaxie.

Do výzkumného programu se zapojil mezinárodní tým astronomů. Dva nové průzkumy, které budou zahájeny v roce 2017, budou mít za úkol potvrdit velikost superkupy Vela. „V rámci optického průzkumu TAIPAN budou měřeny vzdálenosti galaxií i v rozsáhlé oblasti kolem superkupy, zatímco rádiový průzkum WALLABY bude schopen proniknout skrz nejhustější oblasti Mléčné dráhy do srdce superkupy Vela,“ dodává profesor Matthew Colless.

Připojená mapa nejbližšího kosmického okolí naší Galaxie zachycuje prostor do vzdálenosti 500 miliónů světelných roků kolem Mléčné dráhy. Nově objevená superkupa galaxií Vela však leží již mimo vyznačenou oblast, stejně tak zde není vidět poloha superkupy Shypley. Na mapě můžete vidět některé hlavní superkupy galaxií, které obklopují superkupu Virgo, jež je nejbližší vůči naší Galaxii. Tyto superkupy utvářejí části rozsáhlých stěn (zdí) galaxií obklopující velká, zdánlivě prázdná místa ve vesmíru. Společně tak utváření strukturu, kterou astronomové označují jako „kosmická pavučina“. Zdánlivě prázdná místa (anglicky void) jsou na mapě vyznačena červeně, superkupy galaxií (supercluster) zelenomodře a tři známé blízké galaktické zdi (wall) žlutou barvou.

Zdroj: http://earthsky.org/space/discover-major-vela-supercluster-nov-2016 a http://phys.org/news/2016-12-astronomers-supercluster-galaxies-milky.html