27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Nová data srovnávají Plutovy ledové měsíce

Nová data srovnávají Plutovy ledové měsíce

23.06.2016

Sonda New Horizons prolétla kolem Pluta a jeho měsíců už téměř před rokem. Teprve nyní, v novém balíčku dat, došlo i na Plutův malý měsíc Nix. Nové data poskytují přesvědčivý důkaz o tom, že jeho povrch je pokryt vodním ledem, podobným tomu, co už nedávno sonda objevila na dalším z měsíců Pluta, Hydře. Tento nový výsledek poskytuje další  indicie o vzniku satelitního systému Pluta.

Díky pozorování spektrálním přístrojem LEISA na palubě sondy sestavují vědci z týmu mise New Horizons podrobný obraz systému Pluta a jeho čtyř malých měsíců (Styx, Nix, Kerberos a Hydra). Toto pozorování bylo zachyceno 14. července 2015 ze vzdálenosti 60 000 kilometrů s rozlišením 3,7 kilometru na jeden pixel.

Hlubší spektrální čáry v grafu nahoře ukazují, že vodní led nacházející se na Nixu je poměrně hrubozrnný a velmi čistý. Tím pádem jsou absorpční pásma v naměřených spektrech na Nix hlubší. Křivka naměřená na měsíci Nix tudíž téměř kopíruje referenční křivku čistého ledu. Tvar a hloubka křivky vodního ledu závisí totiž na velikosti a čistotě ledových zrn na povrchu. Menší jemná zrna pak způsobí mělčí křivky.

Porovnání spekter měsíců Pluta (Charon, Nix a Hydra) s čistým vodním ledem. Zdroj: NASA/JHUAPL/SwRI.

Malé satelity Pluta byly s největší pravděpodobností vytvořeny z oblaku trosek vzniklých při kolizi malé planetky do mladého Pluta,“ říká Hal Weaver z Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory in Laurel v Marylandu. Dále dodává: „ Logicky očekáváme, že všechny musí být tvořeny z podobného materiálu. Důkazy přítomnosti vodního ledu na povrchu všech tří satelitů tento scénář jen a jen potvrzují. I když nemáme zatím spektra dvou nejmenších družic, měsíců Styx a Kerberos, jejich vysoká odrazivost naznačuje, že jejich povrch tvoří pravděpodobně také vodní led."

Rozdíl v hloubce absorpčních pásem u měsíců Nix a Hydray viditelné v grafu však vyvolává také nové otázky. Vědecký tým si láme hlavu proč Nix a Hydra mají odlišnou ledovou strukturu, a to navzdory jejich podobné velikosti. Další záhada vyplývající z dat z průletu sondy kolem Pluta je proč odrazivost povrchu Hydry ve viditelném spektru je vyšší než u Nix – přičemž jeho povrch se zdá být ledovější, z čehož vyplývá i vyšší odrazivost v těchto vlnových délkách.

Porovnání měsíců Pluta. Zdroj: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institut.

Zdroj: http://phys.org/news/2016-06-contrast-pluto-icy-moons.html