27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Nezvykle velký meteorit na Marsu

Nezvykle velký meteorit na Marsu

26.08.2009

Na připojeném obrázku je vidět velký kámen, pojmenovaný „Block Island“, což je zatím největší meteorit, jaký byl nalezen na povrchu planety Mars. Snímek byl pořízen pomocí panoramatické kamery (Pancam), která je součástí americké pojízdné laboratoře – robota Opportunity.

K analýze složení meteoritu byl použit alfa částicový a rentgenový spektrometr (APXS - Alpha Particle X-ray Spectrometer), který potvrdil, že kámen je bohatý na železo a nikl. Meteorit měří na délku přibližně 60 cm, jeho tloušťka je asi 30 cm. Svým složením se podobá meteoritu „Heat Shield Rock“, který robot Opportunity nalezl v roce 2005 poblíž místa přistání (nedaleko ochranného tepelného štítu, který rovněž dopadl na povrch Marsu).

Tato fotografie (v úvodu článku) v tzv. falešných barvách je složena ze tří snímků, pořízených v červeném, zeleném a modrém světle přes filtry propouštějící záření o vlnových délkách 750, 530 a 430 nanometrů. Tyto zvýrazněné barvy jsou použity ke zvýšení viditelnosti rozdílů mezi jednotlivými typy horniny a minerálů.

Robot Opportunity poprvé spatřil meteorit 18. 7. 2009. Jeho první výzkumy byly provedeny 30. července, kdy robot pobýval na povrchu Marsu již 1961 marťanských dnů (tzv. solů). Poznámka: 1 sol trvá 24 hodiny 39 minut a 35,244 sekundy.

Lesklé skvrny, které jsou vidět na povrchu meteoritu, je čistý kovový povrch, který dobře odráží světlo. Tyto skvrny nejsou zkorodovány, což znamená, že prostředí v oblasti Meridiani Planum bylo suché přinejmenším od doby dopadu meteoritu,“ říká Albert Yen, člen týmu Opportunity.

Největší meteorit na povrchu MarsuJedna velká otázka však zůstává. Jak mohl kámen tak velkých rozměrů „přežít“ srážku s povrchem planety, když současná řídká atmosféra Marsu nemohla natolik snížit rychlost dopadu vesmírného tělesa? „Můžeme předpokládat, že meteorit dopadl na povrch Marsu v době, kdy jeho atmosféra byla mnohem hustější než dnes,“ říká Albert Yen.

Astronomové připravují další analýzy meteoritu pomocí přístroje APXS, dále pomocí Mösbauerova spektrometru a zobrazovacího mikroskopu, kterými je vybaven robot Opportunity. Mösbauerův spektrometr poskytne informace o množství železných minerálů, zatímco mikroskop bude použit k získání fotografií povrchu meteoritu s vysokým rozlišením.

Připravovaná analýza může pomoci planetologům určit, jak dlouho mohl meteorit ležet na povrchu Rudé planety a zda to odpovídá zjištění u meteoritu Heat Shield Rock, který robot Opportunity studoval již dříve.

Robot si udělal zajížďku zhruba 250 m, aby mohl zkoumat nově objevený meteorit Block Island. „Když řídíme jízdu robota napříč písečnou pouští, každá příležitost k zastavení a studiu zajímavého kamene je vítána,“ říká Yen.

Zdroj: http://marsrovers.jpl.nasa.gov/gallery/press/opportunity/20090810a.html a http://www.astronomynow.com/news/n0908/05meteorite/