03.09.2018
58. praktikum pozorovatelů proměnných hvězd a exoplanet

Před koncem prázdnin, v týdnu mezi 18. – 25. srpnem 2018, se na hvězdárně ve Valašském Meziříčí sešlo a sjelo celkem 16 účastníků praktika. Kromě několika zkušených pozorovatelů se objevily na této akci dvě novačky a osm nováčků. K tomu byl i přizpůsoben program praktika, kde prvotním úkolem bylo seznámit nové účastníky s technikou místní hvězdárny, kterou mohli využívat během pozorovacích nocí a zpracováním získaných dat. Kromě toho na praktikum přijelo několik účastníků se svou sestavou dalekohledů a jako snímací kamerou digitálními zrcadlovkami, aby se naučili tuto techniku využívat pro fotometrii proměnných hvězd.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Nevšední galaxie pro nevšední událost

Nevšední galaxie pro nevšední událost

14.04.2009

ESO vydává u příležitosti oslav 100 hodin astronomie dva snímky neobvyklých galaxií. Obě náleží kupě v souhvězdí Sochaře. Snímky, pořízené na observatořích La Silla a Paranalu dobře prezentují krásu astronomie.

Podnik 80 dalekohledů kolem světa, který je součástí Mezinárodního roku astronomie 2009 a projektu 100 hodin astronomie, spočíval v celodenním internetovém vysílání z nejvyspělejších jak pozemských tak vesmírných dalekohledů světa. Nezapomenutelnost této jedinečné celosvětové přehlídky připomínají dosud nepublikované astronomické snímky, které vydala většina zúčastněných observatoří. Za ESO byly zveřejněny dva snímky galaxií, pořízené dalekohledy na La Silla a Paranalu.

První z nich zobrazuje nepravidelnou galaxii NGC 55, člena významné kupy galaxií v souhvězdí Sochaře na jižní obloze. Galaxie má průměr 70 000 světelných let. Je tedy o něco málo menší než naše Galaxie, ale tvarem připomíná spíše našeho galaktického souseda Velké Magellanovo mračno (LMC), které ovšem pozorujeme z jiného úhlu, než NGC 55. Po prostudování přibližně 20 planetárních mlhovin, byla vzdálenost galaxie stanovena na 7,5 miliónů světelných let. Astronomové také předpokládají, že galaxie může být gravitačně vázaná s krásnou spirální galaxií NGC 300 v sousedství. Dodejme, že planetární mlhoviny jsou pozůstatky po závěrečné fázi vývoje Slunci podobných hvězd.

Snímek NGC 55 byl pořízen pomocí kamery WFI (Wide Field Imager) na 2,2 metrovém dalekohledu MPG/ESO na La Silla. Galaxie je zahalena do načervenalých mlhovin, za které jsou zodpovědné horké hmotné hvězdy. Rozsáhlejší mlhoviny jsou podobné například mlhovině Tarantule v LMC. Kvalitu snímku demonstruje jednak množství galaxií v pozadí, ale také velký počet hvězd, rozlišitelných v galaxii samotné.

Druhý snímek také zobrazuje galaxii náležící do skupiny Sochaře. NGC 7793 má divokou spirální strukturu zcela nepodobnou designově propracovaným spirálám, jaké známe například u naší Galaxie. Ze snímku je patrné, jak obtížně lze jednotlivá spirální ramena vůbec rozpoznat. I přesto lze vytušit celkovou rotaci galaxie. NGC 7793 se nachází dále, než výše zmíněná NGC 55, a to ve vzdálenosti 12,5 miliónů světelných let, má však poloviční rozměry.

NCG 7793 byla nasnímána jedním z tahounů observatoře Paranal, přístrojem FORS na dalekohledu VLT.

Poznámky:

ESO (Evropská jižní observatoř) je mezinárodní evropskou organizací pro astronomii. Jejími členy jsou: Belgie, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Itálie, Německo, Nizozemí, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie. ESO má za cíl vývoj, konstrukci a provoz výkonných pozemních dalekohledů, jenž zpřístupní astronomům významné vědecké objevy. ESO také hraje přední roli v astronomickém výzkumu a mezinárodní spolupráci. V současnosti provozuje světově jedinečné observatoře, jež se nacházejí poušti Atacama Chile: La Silla, Paranal a Chajnantor.

ESO La Silla - Paranal - ELT Press Officer: Dr. Henri Boffin - +49 89 3200 6222 - hboffin@eso.org