27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Nejpůvabnější hvězdná porodnice

Nejpůvabnější hvězdná porodnice

10.05.2011

Stále velmi oblíbená pro pozorovatele oblohy na obou polokoulích je mlhovina M 8 známá jako Lagoon Nebula (mlhovina Laguna), patřící mezi nejpůvabnější příklady oblasti vzniku hvězd (hvězdné porodnice) v sousedství Slunce. V malých dalekohledech a triedrech je viditelné její rozmazané světlo prozrazující chaotické prostředí, kde se rodí nové hvězdy.

Na snímku je část mlhoviny Laguna (M 8). Fotografie byla pořízena dalekohledem o průměru 8 m na Gemini South Observatory v Chile.

Argentinští astronomové Julia Arias (Universidad de La Serena) a Rodolfo Barbá (Universidad de La Serena a ICATE-CONICET) použili dalekohled observatoře Gemini South v Chile k pořízení nového pozoruhodného snímku oblasti vzniku hvězd, kterou bychom mohli označit jako velmi psychedelickou. Protože je mlhovina M 8 vzdálená od Země zhruba 5 000 světelných let, vícebarevná scenérie opravdu působí psychedelicky – jako „záblesk minulosti“. Fotony světla vyzářené mlhovinou musely cestovat napříč vesmírem 5 000 roků, než vstoupily do dalekohledu Gemini, vybaveného velkým objektivem o průměru 8 m. Astronomové někdy označují tuto oblast názvem „jižní útes“, protože se podobá ostrému srázu. Na druhé straně „útesu“ se jasně třpytí skrz oblačný závoj světlo z rozptýlených mladých hvězd na pozadí v levém horním rohu snímku.

Julia Arias a Rodolfo Barbá získali obrazová data k výzkumu evolučních souvislostí mezi nově zrozenými hvězdami, které jsou známy jako H-H objekty (Herbig-Haro objects). HH objekty vznikají v případě, kdy mladé hvězdy, které postupně nabývají na hmotnosti, vyvrhují velké množství plynu, který se pohybuje vysokou rychlostí. Tento plyn proniká do okolní mlhoviny a vytváří jasné zářící čelo rázové vlny, které září v důsledku zahřívání plynu třením a okolní plyn je excitován vysokoenergetickým zářením blízkých horkých hvězd. Astronomové objevili na pořízeném snímku více než deset těchto HH objektů, jejichž velikosti se pohybují od několika tisíc astronomických jednotek (AU) až po 4,6 světelného roku (tzn. že některé jsou dokonce o něco větší než je vzdálenost mezi Sluncem a nejbližší hvězdou Proxima Centauri).

Tento snímek – kompozice jednotlivých fotografií pořízených ve dvou úzkých pásmech přes optické filtry citlivé na záření vodíku (červená barva), ionizované síry (zelená barva) a daleké červené světlo (modrá barva) – odhalil neuvěřitelné detaily nádherného závoje prachu a plynu obklopujícího místo vzniku hvězd střední a malé hmotnosti. Většina z nově vytvořených hvězd je usazena do cípu tlustých prachových oblaků, která mají podobu světle-lemovaných sloupů.

Mlhovina Laguna se promítá do souhvězdí Střelce. Již při pohledu malým amatérským dalekohledem se jeví jako bledá záře s nádechem do růžova. Na tomto snímku pořízeném přes různé filtry k odhalení vlastností plynných oblaků, byly přiděleny každému ze tří datových souborů červená, zelená a modrá barva. Výsledkem jsou četné nápadné barevné odstíny. Toto barevné podání nepředstavuje skutečné zbarvení mlhoviny. Tak například světlo z dalekého červeného konce spektra, mimo oblast viditelnosti lidským okem, se na tomto snímku projevuje modře.

Zdroj: http://www.gemini.edu/node/11631