27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » NASA uvedla nový webový portál upozorňující na vzestup hladiny oceánů

NASA uvedla nový webový portál upozorňující na vzestup hladiny oceánů

08.04.2016

Vzestup hladiny moře je kritickým celosvětovým problémem postihující celou naši planetu. I proto byl vytvořen nový webový portál s názvem Sea Level Change (Observations from Space), který vznikl díky spolupráci Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA - National Aeronautics and Space Administration) a Laboratoře proudového pohonu (JPL - Jet Propulsion Laboratory) v Kalifornii.

Jaké informace nové webové stránky nabízejí?

Nabízejí rozsáhlou znalostní bázi pro lepší a hlubší pochopení problematiky:

• souhrn dlouhodobého vědeckého výzkumu, díky kterému se formovaly znalosti o vzestupu hladiny oceánů a moří:
  • příčiny, včetně globální změny klimatu
  • rozšiřující se oceán i tání ledu na pevnině
  • předpoklad budoucího vzestupu moře a také způsoby, kterými by se lidstvo mohlo přizpůsobit.

Většina těchto údajů vychází z pozorování a výzkumů realizovaných NASA.

Slouží jako interaktivní nástroj pro analýzu dat - umožňují přímý přístup k informacím, které shromažďuje NASA a které se týkají hladiny oceánů a moří. Registrovaní uživatelé budou schopni automaticky generovat z datových souborů přehledové výstupy (tabulky, grafy a mapy) výšky mořské hladiny, teploty moří a oceánů a také přehledové výstupy pro další vlastnosti oceánů. Uživatelům se nabízí také přístup k výpočtům dosavadního vývoje těchto parametrů.

Předpokládané zahájení plného provozu tohoto projektu je plánováno na polovinu roku 2016.

Novinky s atraktivními vizuálními prvky, které se zabývají detailním výzkumem problematiky vzestupu hladiny světových oceánů.

Rozsáhlá knihovna publikovaných prací zabývajících se tématickými okruhy blízkými problematice vzestupu hladiny světových oceánů s přímými odkazy na publikace obsahující tématický celek s anglickým označením „Understanding Sea Level“.

Multimediální sekce obsahující fotky a videa a také slovníček pojmů, který se týká uvedené problematiky.

Oddíl často kladených otázek (FAQ) - uživatelé mohou předložit své otázky vědcům.

Stránky jsou optimalizovány pro většinu mobilních zařízení včetně chytrých telefonů a tabletů.

Stránka "Sea Level Change: Observations from Space" je řízena JPL týmem, vede ho Carmen Boening. Tým je součástí výzkumné skupiny NASA Sea Level Change Team. „Se stoupající hladinou moře po celém světě, o kterém víme hlavně díky pozorování satelitů v posledních desetiletích, je změna hladiny moří horkým tématem ve výzkumu klimatu,“ řekla Boening. "Tento nový webový portál poskytuje organizaci NASA podklady a zdroje pro výzkumné pracovníky a nepřeberné množství informací pro veřejnost hledající hlubší pochopení změn hladiny světových oceánů.“

Více informací o přírodovědné činnosti NASA naleznete na adresách:
http://www.nasa.gov/earth nebo http://climate.nasa.gov

JPL je oddělení Kalifornského technologického institutu (Caltech - California Institute of Technology) v Pasadeně.

Zdroj: http://www.jpl.nasa.gov/news