Logo veřejné zakázky a poptávky

11.12.2017
Zvyky a symboly Vánoc na hvězdárně

Poslední měsíc v roce patřil na hvězdárně nejmenším návštěvníkům. Připravili jsme pro ně program o Vánocích, ve kterém jsme typicky vánoční zvyky a symboly podrobněji prozkoumali.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » NASA uspíšila termín startu sondy ke kovové planetce

NASA uspíšila termín startu sondy ke kovové planetce

30.05.2017

PSYCHE, což je sonda NASA připravovaná v rámci projektu Discovery, jejímž cílem bude výzkum unikátního kovového asteroidu stejného názvu, bude vypuštěna dříve, než se původně předpokládalo. NASA uspíšila její start o jeden rok – nyní se s jejím vypuštěním počítá v létě roku 2022. Plánovaný přílet k planetce Psyche z hlavního pásu asteroidů se tak posunul na rok 2026, což je o čtyři roky dříve v porovnání s původními předpoklady.

Vyzvali jsme tým konstruktérů k prozkoumání, jestli dřívější datum startu může poskytnout mnohem efektivnější trajektorii k planetce Psyche a zda je možné letět po kratší a rychlejší dráze,“ říká Jim Green, ředitel Planetary Science Division, NASA Headquarters, Washington. „To nám umožní splnit vědecké cíle mise dříve a s menšími finančními náklady.“

Když NASA před několika měsíci vybírala mise pro program Discovery, byly jasně dány termíny startů v letech 2021 a 2023. Kosmická sonda s názvem LUCY byla vybrána pro startovní příležitost v roce 2021, sonda Psyche měla startovat v roce 2023. Avšak krátce po výběru v lednu 2017 NASA dala pokyny týmu sondy Psyche, aby prověřil možnosti uspíšení celé mise o jeden rok.

Největším přínosem je výhodná trajektorie, která bude dvakrát rychlejší a cenově příhodnější,“ říká hlavní vědecká pracovnice Lindy Elkins-Tanton, Arizona State University, Tempe. „Všichni jsme nesmírně nadšení, že NASA byla schopná se přizpůsobit tomuto dřívějšímu startu. Celý svět tak spatří toto ohromující kovové těleso podstatně dříve.“

Nová trajektorie je mnohem efektivnější, protože byla vyřazena potřeba gravitační asistence při průletu kolem Země, což nakonec vedlo ke zkrácení délky mise. Kromě toho nová trajektorie vede ve větší vzdálenosti od Slunce, čímž se sníží množství tepla, před kterým je nutné chránit přístrojové vybavení sondy. Součástí přeletu sondy zůstává gravitační manévr při průletu kolem planety Mars v roce 2023.

Změny v plánech jsou velkým povzbuzením pro vědecký tým a celou misi,“ říká projektový manažer Henry Stone, NASA's Jet Propulsion Laboratory, Pasadena, Kalifornie. „Konstrukční tým mise odvedl fantastickou práci a přiblížil se k ideálnímu datu startu kosmické sondy.“

Kosmickou sondu Psyche zhotoví firma Space Systems Loral (SSL), Palo Alto, Kalifornie. Za účelem podpory nové trajektorie mise firma SSL překonstruovala soustavu panelů slunečních baterií ze čtyř panelů v přímé řadě za sebou na každé straně sondy na mnohem výkonnějších pět panelů seřazených do kříže po obou stranách sondy, obvykle používaných pro mise vyžadující dodávku většího množství energie. Kosmická sonda Psyche bude urychlena do plánované destinace za mnohem kratší dobu.

Psyche je kovový asteroid kroužící kolem Slunce mezi Marsem a Jupiterem, složený téměř výhradně z niklu a železa. Jako takový poskytuje unikátní pohled na obrovské kolize, které vedly mimo jiné k vytvoření Země a ostatních terestrických planet.

Mise k planetce Psyche byla vybrána k realizaci počátkem letošního roku v rámci programu NASA s názvem Discovery, což je série levných vysoce specializovaných automatických vesmírných misí, které jsou zaměřeny na výzkum Sluneční soustavy.

Hlavním vědeckým cílem mise Psyche je porozumění vzniku stavebních bloků pro vznik planet a přímý výzkum zcela nových a neprozkoumaných typů těles. Vědecký tým mise usiluje o zjištění, zda planetka Psyche je ve skutečnosti jádrem mladé planety, jaké je její stáří, zda se zformovala podobným způsobem jako jádro Země a jak vypadá její povrch. Přístrojové vybavení sondy budou představovat magnetometry, mnohospektrální kamery, neutronové spektrometry a detektory gama záření.

Zdroj: https://www.nasa.gov/feature/jpl/nasa-moves-up-launch-of-psyche-mission-to-a-metal-asteroidhttps://www.nasa.gov/psyche a http://www.astrovm.cz/cz/pro-navstevniky/aktuality-ak/nasa-schvalila-dva-projekty-kosmickych-sond-k-asteroidum.html