27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Miniaturní kamera sleduje Zemi

Miniaturní kamera sleduje Zemi

20.05.2010

Zatímco evropská družice Proba-2 mířila svým hlavním přístrojem na Slunce, dívala se rovněž zpět, na svoji domovskou planetu. Tento širokoúhlý pohled na Zemi (viz obrázek v úvodu článku) byl pořízen experimentální kamerou, která je menší než šálek na kávu.

Průzkumná kamera X-Cam (Exploration Camera) je umístěna na spodní straně družice Proba-2 jako jedna ze 17 nových technologií, které jsou prověřovány na této minidružici o hmotnosti 135 kg. Při pozorování ve viditelném a infračerveném oboru elektromagnetického spektra pořizuje při zorném poli 100° monochromatické snímky, které se podobají výhledu, jaký by měli kosmonauti, pokud by kroužili kolem Země po stejné oběžné dráze ve výšce zhruba 800 km nad zemským povrchem.

Snímek zachycuje jižní část Argentiny včetně města Buenos Aires (vlevo nahoře) a řeky Rio Negro.

Kamera X-Cam byla zkonstruována švýcarskou společností Micro-Cameras & Space Exploration. Je poslední ze série miniaturních kamer postavených pro předcházející mise ESA, jako byly například družice a sondy Proba-1, Mars Express/Beagle 2, SMART-1 a Rosetta.

Kamera X-Cam obsahuje mnoho součástek, jejichž schopnosti a zabudovaná inteligence musí být prověřeny,“ říká Stephane Beauvivre (Micro-Cameras & Space Exploration). „Příležitost vypustit tuto kameru na palubě družice Proba-2 je velmi cenná. V našem oboru mají cenu především zkoušky technologií v kosmických podmínkách – nikoliv odhady či pozemní zkoušky, ale konkrétní kosmické lety.“ Hmotnost kamery je 221 gramů, spotřeba elektrické energie 1,8 W.

Podobná kompaktní zařízení mohou na budoucích družicích sledovat povrch Země a varovat například před přírodními katastrofami. Společnost Micro-Cameras & Space Exploration rovněž navrhla kamery, které budou instalovány na kosmických sondách ExoMars (k planetě Mars) a BepiColombo (k Merkuru). A v roce 2014 její miniaturní kamera na přistávacím modulu Philae sondy Rosetta nám poskytne doposud nevídaný detailní pohled na povrch jádra komety 67P/Churyumov-Gerasimenko.

Družice Proba-2 byla vypuštěna 2. 11. 2009 pomocí ruské nosné rakety Rockot.

Zdroj: http://www.esa.int/export/esaCP/SEMM8G19Y8G_index_0.html