27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Meteory v prosinci 2012

Meteory v prosinci 2012

17.01.2013

Od 28. listopadu 2012 provozuje Hvězdárna Valašské Meziříčí stanici pro videopozorování meteorů se dvěma automatickými kamerami umístěnými na jižní budově hvězdárny. Máme tedy za sebou jeden kompletní měsíc (prosinec 2012), kdy kamery (až na drobné technické potíže) pracovaly nepřetržitě každou noc.

Prosinec sice není, pokud jde o počasí, nejvhodnějším měsícem k astronomickým pozorováním, ale přesto se podařilo zaznamenat alespoň jeden meteor v průběhu celkem 17 nocí. Zachycena byla vysoká aktivita Geminid v polovině měsíce a nástup aktivity Kvadrantid v posledních dnech roku 2012 (maximum tohoto roje nastává počátkem ledna, většina jeho meteorů se tedy objeví v přehledu za leden 2013). Předpovídaná zvýšená aktivita Cassiopeid na Silvestra 2012 pozorována nebyla.

Celkem se během prosince 2012 podařilo zachytit 293 meteorů na východní a 376 na jižní kameře. Téměř o stovku nižší počet u východní kamery je dán selháním techniky v době maxima Geminid.

Přehled pozorování je uveden v následujících dvou tabulkách: V levém sloupci je seznam identifikovaných aktivních rojů (většina je vizuálně nesledovatelných pro nízkou ZHR a je vedena pouze v pracovním seznamu pro pozorování videosystémy). Meteory jsou rozčleněny rovněř podle doby zachycení. Popis jednotliných sloupců udává začátek hodinového intervalu v UT (15 hodin UT = 16hodin SEČ).

Přehled meteorů zachycených jižní kamerou v prosinci 2012

Nejaktivnějšími roji byly dle očekávání Geminidy (155 meteorú) a ComaBerenicidy (26 meteorů). Vysoká byla také aktivita meteorů nepřiřazených žádnému roji (sporadických, 97 záznamů).

Přehled meteorů zachycených východní kamerou v prosinci 2012

Nejaktivnějším rojem byly dle očekávání Geminidy (50 meteorů, kamera neběžela v noci maxima) a ComaBerenicidy (23 meteorů). Vysoká byla také aktivita meteorů nepřiřazených žádnému roji (sporadických, 106 záznamů).

V poslední tabulce je zachceno magnitudové rozdělení meteorů zachycených oběmi kamerami. Nejjasnější meteory měly měřenou magnitudu -3, nejslabší 3. Určení jasnosti z videozáznamu je především v extrémních případech problematický. V případě velmi jasných meteorů dochází k saturaci detektoru a chybí srovnávací hvězdy. V případě slabých meteorů se kolem magnitudy 2,5 dostáváme na hranici detekovatelnosti jevu použitou technikou.

Magnitudové rozdělění meteorů pro jižní kameru (vlevo) a východní (vpravo)

Jako bonus na závěr si můžete prohlédnout nejlepší silvestrovské video. Když už nepřišla sprška Cassiopeid, tak alespoň ohňostroj.