Logo veřejné zakázky a poptávky

09.02.2018
Nový experimentální program Atmosféra a vakuum

V závěru roku 2017 se nám také díky finančnímu příspěvku Nadace Tomáše Bati podařilo rozšířit sadu pomůcek pro experimentální programy. Od druhého pololetí školního roku 2017/2018 proto zařazujeme do naší nabídky pořad pro druhý stupeň základních škol a střední školy s názvem „Atmosféra a vakuum“, který na základě pokusů se sníženým tlakem demonstruje vlastnosti zemské atmosféry.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Kupa galaxií v souhvězdí Vlasů Bereniky

Kupa galaxií v souhvězdí Vlasů Bereniky

11.06.2008

Hubblův kosmický dalekohled (HST, NASA) zachytil nádherné seskupení velkého počtu galaxií, vytvářejících tzv. kupu galaxií Coma, jednu z nejhustších známých seskupení galaxií ve vesmíru.

Pomocí kamery ACS (Advanced Camera for Surveys) na palubě HST byla vyfotografována velká část této kupy galaxií. Snímek zachycuje oblast o rozměru několika miliónů světelných roků. Kompletní kupa galaxií obsahuje tisíce galaxií v prostoru kulového tvaru o průměru více než 20 miliónů světelných let.

Kupa galaxií Coma (známá též jako Abell 1656) je od Země vzdálena zhruba 300 miliónů světelných roků. Je pojmenována podle souhvězdí Coma Berenices (Vlasy Bereniky), v němž se nachází (tj. poblíž severního pólu naší Galaxie). Oblast kupy galaxií Coma není tak zastíněna prachem a plynem, nacházejícím se v rovině galaktického rovníku a je tudíž dobře pozorovatelná nejen z povrchu Země, ale i kosmickými observatořemi.

Většina galaxií, které se nacházejí v centrální oblasti kupy galaxií, patří mezi eliptické galaxie. Tyto jednotvárné obří „pýchavky“ mají nevýraznou nazlátlou až hnědavou barvu a jsou tvořeny především starými hvězdami. V kupě galaxií Coma byly ve velkém množství objeveny jak trpasličí, tak i obří eliptické galaxie.

Ve větší vzdálenosti od centra galaktické kupy se nachází několik spirálních galaxií. Tyto galaxie obsahují oblaka studeného plynu, která se mohou stát místem zrodu nových hvězd. Spirální ramena a oblaka prachu „zkrášlují“ tyto jasné modro-bílé galaxie, které vykazují zřetelnou diskovou strukturu.

Mezi eliptickými a spirálními galaxiemi se morfologicky nachází třída objektů, označovaných jako galaxie typu S0 (S nula). Obsahují staré hvězdy a najdeme v nich několik důkazů nedávného vzniku hvězd. Nicméně vykazují i některé útvary – snad příčky či prstence – které mohou v dalším vývoji vést ke struktuře, podobné disku.

Tato fotografie z Hubblova kosmického dalekohledu představuje část kupy galaxií, která se nachází přibližně v jedné třetině vzdálenosti od jejího středu. Jedna jasná spirální galaxie je vidět poblíž levého horního rohu tohoto obrázku. Je na první pohled jasnější a modřejší než ostatní galaxie. Několik prachových spirálních ramen se zdá být zbarveno dočervena až dohněda, na rozdíl od bělejšího galaktického disku, což naznačuje, že vývoj této galaxie byl v určitém období v minulosti narušen nějakou událostí. Ostatní galaxie na snímku jsou buď eliptické galaxie, S0 galaxie nebo velmi vzdálené galaxie na pozadí kupy galaxií Coma.

Data o kupě galaxií Coma byla získána jako součást přehledového průzkumu blízkých galaktických kup. V souhrnu poskytnou důležitou databázi informací ke studiu vzniku a vývoje galaxií. Tento soubor také může pomoci k porovnání galaxií, nacházejících se v odlišných prostředích (doslova přecpaných galaxiemi či naopak ve velmi řídkých kupách), stejně tak k porovnání relativně blízkých a vzdálených galaxií (s vysokým rudým posuvem).

Zdroj: http://hubblesite.org/newscenter/archive/releases/2008/24/image/a/