27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Kolik bychom vážili na jiných planetách?

Kolik bychom vážili na jiných planetách?

16.04.2009

Když v červenci 1969 (tedy téměř před 40 roky) odstartovala pilotovaná kosmická loď Apollo 11 s trojicí amerických astronautů na palubě, z nichž dva měli přistát na povrchu nejbližšího souputníka Země, hodně se hovořilo o tom, kolik budou vyslanci Země „vážit“ po přistání na Měsíci. Nebylo to však jen takové početní cvičení – mělo to i svůj význam: kompletní skafandr kosmonautů, umožňující přežití v krutých měsíčních podmínkách, měl na Zemi hmotnost téměř 90 kg! Avšak vzhledem k menšímu průměru a menší hmotnosti je na Měsíci vše 6krát lehčí v porovnání se Zemí – kosmonaut i skafandr.

Kolem roku 2020 by se měli američtí astronauti znovu vrátit na Měsíc a kolem roku 2033 se předpokládá realizace pilotované výpravy na Mars. Pokud kosmonauti přistanou na rudé planetě, budou se potýkat po půlročním pobytu v beztížném stavu s přitažlivostí Marsu. Přestože zde gravitace není tak vysoká jako na Zemi, bude to pro ně určitě tvrdý oříšek, na který se musí připravit jednak během výcviku, ale především v průběhu letu k Marsu.

Vzhledem k tomu, že jednotlivé planety mají různou hmotnost, a tím i různou gravitaci, případní kosmonauti by jejich přitažlivost pociťovali různě. V následující tabulce je uvedeno, kolik by „vážil“ průměrný člověk (75 kg) na jednotlivých planetách včetně Pluta a Měsíce (pomiňme tu skutečnost, že na plynných planetách nelze přistát, neboť nemají pevný povrch):

planeta hmotnost
Merkur 28 kg
Venuše 68 kg
Země 75 kg
Měsíc 12,4 kg
Mars 28 kg
Jupiter 177 kg
Saturn 80 kg
Uran 67 kg
Neptun 84 kg
Pluto 4,4 kg

Máte-li jinou hmotnost, můžete si svoji „váhu“ na planetách zjistit na této internetové adrese: http://www.planetary.org/explore/kids/activities/planetweights.html

Bez zajímavosti jistě není ani případná hmotnost kosmonauta po přistání například na některém z velkých Jupiterových měsíců, na povrchu Slunce, bílého trpaslíka či neutronové hvězdy (byť jen teoretická). Využít ke zjištění těchto hodnot můžete internetovou adresu:

Obě zmíněné adresy jsou sice v angličtině, ale bez problémů jistě pochopíte, jak údaje zadat.