27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Když se setkají tři rudé skvrny

Když se setkají tři rudé skvrny

18.07.2008

Tato sekvence obrázků z Hubblova kosmického dalekohledu HST nabízí doposud nevídaný pohled na planetární setkání tří rudých skvrn, které se náhodně seskupily do jednoho místa v atmosféře planety Jupiter.

Série snímků ukazuje průchod mladší rudé skvrny (Red Spot Jr.) v oblačném pásu jižně od velké rudé skvrny (Great Red Spot – GRS). Mladší rudá skvrna se na Jupiteru poprvé objevila počátkem roku 2006, kdy původně bílá bouře získala červenou barvu. Toto je již druhý případ změny barvy bílé skvrny na červenou, přičemž tato menší skvrna prošla kolem velké rudé skvrny zjevně bez poškození.

Avšak osud nejmladší červené skvrny (Baby Red Spot), která se nachází ve stejném oblačném pásu jako GRS, bude zřejmě podstatně jiný. Tato nejnovější skvrna se poprvé objevila počátkem letošního roku. Na sekvenci snímků je vidět, že prošla v těsné blízkosti velké rudé skvrny, která ji zachytila svojí rotací. Na poslední fotografii je nejmladší skvrna již deformována, její barvy vybledly a byla urychlena směrem k východu (doprava od GRS – viz šipka). Předpokládá se, že tato mladá malá skvrna bude přitažena zpět do blízkosti GRS a nadobro se rozplyne. Toto je jeden z možných mechanismů, které pohánějí a udržují „v chodu“ velkou rudou skvrnu již více než 150 let.

Tyto tři fotografie v přírodních barvách byly pořízeny pomocí kamery WFPC-2 (Wide Field Planetary Camera – 2) na palubě HST ve dnech 15. května, 28. června a 8. července 2008. Každý z obrázků zachycuje 58° planetární šířky a 70° planetární délky.

Zdroj: http://hubblesite.org/newscenter/archive/releases/2008/27/image/a/