Logo veřejné zakázky a poptávky

18.09.2017
Hvězdárna se zapojila do oslav Dnů města Valašské Meziříčí

Ve dnech 15. a 16. září 2017 se naše hvězdárna připojila k oslavám Dnů města Valašské Meziříčí. Tuto akci finančně podpořilo Město Valašské Meziříčí v rámci podpory malého rozsahu.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » JUICE – evropská sonda k Jupiteru

JUICE – evropská sonda k Jupiteru

25.02.2013

Evropská kosmická sonda s názvem JUICE (JUpiter ICy moons Explorer mission) ponese na své palubě celkem 11 vědeckých přístrojů k výzkumu obří plynné planety Jupiter a jejích velkých měsíců, u kterých se předpokládá existence podpovrchového oceánu kapalné vody.

Kosmická sonda JUICE je první velká evropská mise, schválená v rámci programu (Cosmic Vision) Evropské kosmické agentury ESA na období 2015-2025. Start sondy je naplánován na rok 2022 a přílet k Jupiteru na rok 2030. Předpokládá se, že přinejmenším 3 roky bude provádět detailní výzkum největší planety Sluneční soustavy, studovat bude rovněž tři největší měsíce Jupiteru: Ganymeda, Kallisto a Europu.

U těchto měsíců se předpokládá přítomnost rozsáhlých podpovrchových oceánů kapalné vody ukrytých pod silnou vrstvou ledu. Kosmická sonda JUICE vybavená panely slunečních baterií bude mít za úkol zmapovat povrch těchto měsíců, sondovat jejich vnitřní strukturu a zhodnotit jejich potenciál v oblasti možné přítomnosti života v předpokládaných podpovrchových oceánech.

Dne 21. února 2013 výbor pro vědecké programy ESA (ESA’s Science Programme Committee) oznámil odsouhlasené vědecké přístrojové vybavení sondy, které zahrnuje kamery a spektrometry, laserový výškoměr a radar schopný „proniknout“ pod povrch ledových měsíců až do hloubky téměř 10 km. Dalším přístrojem bude magnetometr, detektory plazmy, detektor částic a rovněž vybavení pro rádiové experimenty.

Vědecké přístroje sondy budou vyvinuty vědeckými týmy z 15 států Evropy, z USA a Japonska. „Výběr vědeckých přístrojů pro sondu JUICE je klíčovým milníkem vlajkové mise ESA pro výzkum vnějších oblastí Sluneční soustavy, které představují zcela novou příležitost ukázat kvalitu evropských technologických a vědeckých odborných znalostí,“ říká Alvaro Giménez Cañete, ředitel ESA pro vědecký výzkum.

Sada přístrojů zahrnuje všechny vědecké cíle od měření uvnitř rozsáhlé magnetosféry kolem Jupiteru až po dálkový průzkum povrchu a vnitřní struktury tří velkých ledových měsíců,“ dodává Luigi Colangeli, koordinátor misí ESA v rámci výzkumu Sluneční soustavy.

Během své vědecké mise bude sonda JUICE zkoumat atmosféru a magnetosféru planety Jupiter a interakci všech čtyř galileovských měsíců – tj. tří ledových měsíců a vulkanicky aktivního měsíce Io – s plynným prostředím v okolí obří planety.

Sonda uskuteční více než 10 průletů kolem měsíce Kallisto, jež je tělesem s nejvíce kráterovaným povrchem ve Sluneční soustavě, následně dvakrát prolétne kolem měsíce Europa a uskuteční první měření tloušťky jeho ledové kůry.

Svoji vědeckou misi zakončí sonda JUICE na oběžné dráze kolem měsíce Ganymed, kde bude zkoumat jeho ledový povrch a vnitřní strukturu včetně podpovrchového oceánu.

Ganymed, největší měsíc ve Sluneční soustavě, je jediným měsícem, o kterém víme, že má vlastní magnetické pole. Sonda JUICE bude detailně studovat unikátní interakce magnetického pole a okolní plazmy s magnetosférou planety Jupiter.

Planeta Jupiter a její ledové měsíce představují jakýsi druh miniaturní planetární soustavy, nabízející evropským vědcům a našim mezinárodním partnerům příležitost zjistit více informací o procesu vzniku případných obyvatelných planet u jiných hvězd,“ říká Dmitrij Titov, ESA.

Zdroj: http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Science/ESA_chooses_instruments_for_its_Jupiter_icy_moons_explorer a http://sci.esa.int/science-e/www/area/index.cfm?fareaid=129