18.06.2018
Opět pozorujeme! – Zákryty

V letošním roce se stalo pozorování zákrytů opět jedním z odvětví našich odborných pozorování. I přes špatné počasí z počátku roku se doposud (za období leden – květen) podařilo „napozorovat“ (tj. nahrát a vyhodnotit) několik úkazů (přehled v tabulce). Tato pozorování nám posloužila k otestování sestavy navržené pro pozorování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » HST pozoroval osamělou galaxii

HST pozoroval osamělou galaxii

21.08.2012

V porovnání s intergalaktickým prostorem je nutno říci, že naše Sluneční soustava je pouze nepatrnou součástí velké spirální Galaxie (Mléčné dráhy). Této poměrně velké galaxii dělají společnost četné méně fascinující trpasličí galaxie. Mnoho galaxií je však poměrně osamělých, bez okolních galaktických sousedů.

Jedním takovým příkladem je malá galaxie známá jako DDO 190, vyfotografovaná prostřednictvím Hubblova kosmického dalekohledu HST. (DDO znamená David Dunlap Observatory, která je nyní řízena Královskou kanadskou astronomickou společností a kde byl katalog trpasličích galaxií vytvořen.)

DDO 190 je klasifikována jako trpasličí nepravidelná galaxie, která je relativně malá a postrádá zřetelnou strukturu. Starší načervenalé hvězdy především osídlily okrajová místa DDO 190, zatímco většina mladších namodralých hvězd probleskuje přes více zabydlenou vnitřní oblast. Na pozadí snímku lze rovněž spatřit velký počet vzdálených galaxií se zřetelnou spirální strukturou, eliptických galaxií i galaxií nepravidelných tvarů.

Galaxie DDO 190 se nachází ve vzdálenosti 9 miliónů světelných roků od Země. Je považována za volně přidruženou součást kupy asi 20 galaxií, z nichž galaxie M 94 je nejjasnější. Kupa není příliš vzdálená od Místní skupiny galaxií, která rovněž zahrnuje Mléčnou dráhu (naši Galaxii). Kanadský astronom Sidney van der Bergh jako první zaznamenal v roce 1959 galaxii DDO 190, která je nyní součástí katalogu trpasličích galaxií.

Ačkoliv patří do skupiny galaxií M 94, ve skutečnosti existuje samostatně. Nejbližší trpasličí galaxie s označením DDO 187 je vzdálená asi 3 milióny světelných roků. Naproti tomu většina galaxií doprovázejících Mléčnou dráhu, jako je například Velké a Malé Magellanovo mračno, se nachází ve vzdálenosti více než 5krát menší, a dokonce největší spirální galaxie Místní skupiny galaxií – známá mlhovina v Andromedě (galaxie M 31 v souhvězdí Andromedy) – leží blíže k naší Galaxii než je od DDO 190 vzdálen její nejbližší soused.

Kamera ACS (Advanced Camera for Surveys) na palubě Hubblova kosmického dalekohledu HST pořídila tento snímek ve viditelném a infračerveném světle. Zachycuje část oblohy o rozměrech zhruba 3,3 x 3,3 obloukové minuty.

Zdroj: http://phys.org/news/2012-08-hubble-lonely-galactic-island.html