Logo veřejné zakázky a poptávky

21.12.2017
Podzimní turné s vědou pro děti

Naše turné s vědou a pohádkou začalo na konci září a skončilo pár hodin před příchodem astronomické zimy (17h 45min; 21. 12. 2017). Téměř 400 dětí z mateřských a základních škol (Růžďka, Branky, Nový Jičín, Lipník nad Bečvou, Mikulůvka, Bordovice, Pržno, Všechovice) se účastnilo vědeckého poznávání světa a zjistilo, že:

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Geminidy mají letos ideální podmínky

Geminidy mají letos ideální podmínky

11.12.2015

Již po tomto víkendu nás čeká maximum jednoho z nejspolehlivějších meteorických rojů roku. V případě jasného počasí tento roj pozorovatele nikdy nezklame a potěší je spoustou jasných bolidů (meteory jasnější než Venuše). Podmínky budou letos ideální, jejich pozorování totiž nebude rušit Měsíc, který bude jen pár dní po novu. Geminidy jsou aktivní přibližně od 4. do 17. prosince.

Maximum letos nastane 14. prosince v 18 UT (19h SEČ). ZHR  (zenitální korigovaná frekvence) je 120 meteorů.Radiant roje (bod na obloze, ze kterého meteory jakoby vylétávají) se nachází v souhvězdí Blíženců poblíž jasných hvězd – Castora a Polluxe. Geminidy patří spíše k pomalejším meteorům, vstupní rychlost částic vstupujících do atmosféry je kolem 34 km/s.

Za mateřské těleso Geminid je považována planetka 3200 Phaeton, což je mezi silnými roji unikátní. Toto těleso bylo objeveno až v roce 1983, když astronomové S. Green a J.K.Davies pozorovali rychle se pohybující asteroid v souhvězdí Draka. Po prvních orbitálních výpočtech vyjádřil stanovisko F. Whipple, že by tento asteroid mohl souviset s rojem Geminid, jelikož se pohybuje po dráze téměř totožné s rojem Geminid. To bylo poprvé co byl asteroid spojen s nějakým meteorickým rojem.

Pro Geminidy jsou typické velmi jasné meteory, tzv. bolidy. Je to způsobené tím, že dráha asteroidu je v přísluní blíže ke Slunci než planeta Merkur, tím pádem jsou i částice roje více ovlivňovány teplem a jsou díky tomu ochuzeny o některé chemické prvky. To možná vysvětluje příčinu tolika bolidů u tohoto roje. V blízkosti Slunce totiž lépe odolávají větší a pevnější kusy, které pak vstupují hlouběji do atmosféry Země.

Tento „nejspolehlivější“ roj tady však nebude pravděpodobně navždy. Na oběžnou dráhu Geminid mají vliv dvě planety, Země a Jupiter. Jejich gravitační vliv je natolik velký, že v průběhu let dochází k přesunu průsečíku drah Geminid a Země. Tím se vysvětluje to, že se v 19. a 20. století hodinová frekvence zvyšovala. Avšak i to, že v tomto století bude naopak činnost klesat až nakonec vymizí. Dráhy roje a Země se totiž již neprotnou. První přišel s touto teorií český astronom Miroslav Plavec z Prahy. Podle posledních výpočtů se konec aktivity předpokladáavšak až v roce 2140.

Při pozorování Geminid se nám může stát, že uvidíme až 2x více meteorů než při letních Perseidách. Přesto není roj tak známý jako právě Perseidy. Proč tomu tak? Zatímco Perseidy létají v srpnu, tedy v prázdninovém měsíci, Geminidy mají maximum v prosinci, kdy nejsou přece jenom tak vhodné podmínky pro pozorování, zejména z důvodu špatného počasí nebo velké zimy. Laická veřejnost se také v tuto dobu zabývá spíše blížícími se Vánočními svátky než meteory.

Pro jeho pozorování je tedy nutné se připravit a nepodcenit teplé oblečení. Také je nutné si najít vhodné pozorovací místo, které nebude rušené světelným znečištěním.

Nejlepší noc pro pozorování bude z pondělí na úterý, tedy z 14. na 15. prosince. Roj se však vyplatí pozorovat pár dní před i po maximu.

Zdroj: http://www.imo.net