27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Fotoperličky (4) ... update 1.12.09

Fotoperličky (4) ... update 1.12.09

26.11.2009

Dění na obloze je neopakovatelné a denně vám může přinést úžasné zážitky. Nemít včera večer při sobě fotoaparát, asi bych vám nemohl přiblížit mé překvapení nad tím, co všechno se může odehrát během jednoho obyčejného listopadového večera.

Západ Slunce se koncem listopadu odehrává nad nedalekými kopci. Přitom nám Slunce svítí přímo do oken kanceláře a tak máme vždy 'lístky do první řady'. Listopad je ale obvykle poměrně chudý na pěkné Slunečné dny, ale 25.11. 2009 byl výjimkou. Nad Valašskem bylo krásně jasno.

Slunce toho dne zapadalo v místě s řídkým lesem, přes který paprsky světla prosvěcovaly. Už tento okamžik předznamenal neobvyklé dění na obloze, které následovalo po celý tento večer. Jakmile se Slunce ztratilo za obzorem začala obloha nabírat růžový odstín, což je vždy známka něčeho výjimečného.

Když Slunce sestoupilo hlouběji pod obzor, byl na opačné straně nad severovýchodním obzorem pozorovatelný výrazný tmavý stín Země a narůžovělý Venušin pás, který způsobuje odrazem paprsků zapadajícího Slunce od částic ve ještě osvětlované vysoké atmosféře.

Největším překvapením tohoto večera však bylo něco jiného. Jak Slunce zapadalo hlouběji a hlouběji, obloha nad severozápadem se postupně rozdělila na růžovou část (ještě osvětlovanou) a modrou, kde již byl jen Zemský stín a tedy počínající noc. Navíc se toto rozdělení nápadně měnilo s e změnou úhlu, pod kterým paprsky atmosférou procházely.

Krátce po západu Slunce ještě na nesetmělé obloze (16:37) bylo možné vysoko nad obzorem sledovat také přelet mezinárodní kosmické stanice ISS následovaní raketoplánem Atlantis jen asi 2° od sebe. Další přelet v 18:14 byl již nízko nad obzorem, přesto jsme společně s návštěvníky večerního pozorování obě kosmické lodi pozorovali.

Krátce před 21h začala krásný jasný večer narušovat vysoká oblačnost, jakmile zakryla Měsíc, bylo jasné, že se dá čekat další neobvyklý úkaz – halo kolem Měsíce. Bylo pozorovatelné asi půl hodiny a bylo neobvykle nápadné.

Snímky ve větším rozlišení naleznete v naší fotogalerii.

Doplněno 1.12. 2009: O příčinách úžasného soumraku, který je popsán na předchozích řádcích jsem se neodvažoval spakulovat, ale podle článku, zveřejněného na serveru astro.cz, byl příčinou tohoto jevu prach ze Sahary ve vysokých vrstvách atmosféry.

Jak chráníme Vaše osobních údaje