01.06.2018
Další jasný bolid nad Českou republikou večer 26. května 2018

Jen několik dní po jasném bolidu, který byl zaznamenán 23. května 2018 na počátku nautického soumraku nad střední Moravou, zaznamenaly kamery sítě CEMeNt (Central European MetEor NeTwork) 26. května 2018 na počátku astronomického soumraku další jasný a velmi pomalý bolid. Bolid dosáhl absolutní jasnosti -5,2m a jeho atmosférická dráha začala nad severovýchodním cípem Slezska v České republice a skončila nad Slezským vojvodstvím v jižním Polsku.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Fotoperličky (3)

Fotoperličky (3)

18.11.2009

Mezinárodní kosmická stanice ISS patří k nejjasnějším nepřírodním objektům, které můžete na obloze pozorovat. V druhé polovině listopadu 2009 nastalo opět období večerních přeletů, a jeden takový (ve spojení s krátkým okamžikem dobrého počasí) jsme využili k získání tohoto záběru.

Předpověď přeletů mezinárodní kosmické stanice ISS (ale i jiných družic), je k dispozici na známém serveru http://www.heavens-above.com, kde si podle místa pozorování můžete nechat spočítat, kdy a kam se dívat, aby jste ISS viděli. Jelikož v současnosti pobíhá také mise raketoplánu Atlantis právě k ISS, zavítal jsem na tyto stránky 18. listopadu po obědě. Zjistil jsem, že v 17:14 SEČ nás čeká pěkný přelet poblíž Polárky a jasnost ISS by měla být srovnatelná s Jupiterem. Tou dobou měl probíhat závěrečný manévr raketoplánu Atlantis před spojením s ISS, což mohlo jasnost seskupení ještě zvýšit.

Proto jsem se rozhodl provést nutné 'přípravné kroky', abych tento přelet mohl zaznamenat fotografickou technikou. Poté co jsem po hvězdárně 'schrastil' stativ a nějaké redukce šroubů, které by umožnily k němu připojit můj fotoaparát, jsem se vydal hledat kompozičně vhodné stanoviště (tak abych do záběru dostal i některou z budov hvězdárny). Pět minut před pátou jsem již byl připraven – zaostřeno, nastaveno.

ISS přelétala od západu. Jakmile se vyhoupla spoza stromu, tak jsem spustil první 30 s dlouhou expozici, a krátce po ní další. Víc jsem nestihl. Byla již sice o něco větší tama, než jsem čekal, ale i tak vyšly snímky slušně. Fotografoval jsem Nikonem D100, na ISO 800, do formátu NEF přes setový objektiv Nikkor 18-55/3.3-5.6. Snímky byly zpracovány programem IRIS a Corel Photo Paint. Snímek, který zde vidíte vznikl, složením dvou samostatných záběrů.

Série přeletů pokračuje, předpověď pro Valašské Meziříčí naleznete zde.