Logo veřejné zakázky a poptávky

21.12.2017
Podzimní turné s vědou pro děti

Naše turné s vědou a pohádkou začalo na konci září a skončilo pár hodin před příchodem astronomické zimy (17h 45min; 21. 12. 2017). Téměř 400 dětí z mateřských a základních škol (Růžďka, Branky, Nový Jičín, Lipník nad Bečvou, Mikulůvka, Bordovice, Pržno, Všechovice) se účastnilo vědeckého poznávání světa a zjistilo, že:

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Fotoperličky (3)

Fotoperličky (3)

18.11.2009

Mezinárodní kosmická stanice ISS patří k nejjasnějším nepřírodním objektům, které můžete na obloze pozorovat. V druhé polovině listopadu 2009 nastalo opět období večerních přeletů, a jeden takový (ve spojení s krátkým okamžikem dobrého počasí) jsme využili k získání tohoto záběru.

Předpověď přeletů mezinárodní kosmické stanice ISS (ale i jiných družic), je k dispozici na známém serveru http://www.heavens-above.com, kde si podle místa pozorování můžete nechat spočítat, kdy a kam se dívat, aby jste ISS viděli. Jelikož v současnosti pobíhá také mise raketoplánu Atlantis právě k ISS, zavítal jsem na tyto stránky 18. listopadu po obědě. Zjistil jsem, že v 17:14 SEČ nás čeká pěkný přelet poblíž Polárky a jasnost ISS by měla být srovnatelná s Jupiterem. Tou dobou měl probíhat závěrečný manévr raketoplánu Atlantis před spojením s ISS, což mohlo jasnost seskupení ještě zvýšit.

Proto jsem se rozhodl provést nutné 'přípravné kroky', abych tento přelet mohl zaznamenat fotografickou technikou. Poté co jsem po hvězdárně 'schrastil' stativ a nějaké redukce šroubů, které by umožnily k němu připojit můj fotoaparát, jsem se vydal hledat kompozičně vhodné stanoviště (tak abych do záběru dostal i některou z budov hvězdárny). Pět minut před pátou jsem již byl připraven – zaostřeno, nastaveno.

ISS přelétala od západu. Jakmile se vyhoupla spoza stromu, tak jsem spustil první 30 s dlouhou expozici, a krátce po ní další. Víc jsem nestihl. Byla již sice o něco větší tama, než jsem čekal, ale i tak vyšly snímky slušně. Fotografoval jsem Nikonem D100, na ISO 800, do formátu NEF přes setový objektiv Nikkor 18-55/3.3-5.6. Snímky byly zpracovány programem IRIS a Corel Photo Paint. Snímek, který zde vidíte vznikl, složením dvou samostatných záběrů.

Série přeletů pokračuje, předpověď pro Valašské Meziříčí naleznete zde.