27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Fotoperlička: galaxie M 31

Fotoperlička: galaxie M 31

21.08.2009

Jedním z nejkrásnějších objektů na obloze, který můžeme jako obyvatelé severní polokoule pozorovat, je bezesporu Mlhovina v Andromedě. Tento sousední hvězdný ostrov se stovkami miliard stálic se nachází ve vzdálenosti přes 2 miliony světelných let od nás, a na obloze se promítá do souhvězdí Andromedy (And). Jedná se o spirální galaxii, která je velmi podobná té naší.

Nadcházející podzim je nejlepším obdobím pro její pozorování. Za dobrých atmosférických podmínek, nerušených parazitním světlem špatně konstruovaných lamp pouličního osvětlení, je mlhovina pozorovatelná pouhým okem jako mlhavý obláček, a jedná se tedy o jeden z nejvzdálenějších objektů, který takto můžeme vidět. Krása spirálních ramen však vynikne teprve za pomoci triedru či malého dalekohledu s širokým zorným polem. (více)

Následující snímek galaxie, která je také známa pod katalogovým označením M 31, byl pořízen 20. srpna 2009 v 1:51 SEČ, v době, kdy se objekt nacházel plných 80° nad obzorem, tedy téměř v nadhlavníku. Ke snímání byl použit malý fotografický teleobjektiv MTO 8/500 mm a CCD kamera Apogee AP7p. Fotografie byla pořízena v obci Mikulůvka. Celková expozice tohoto záběru trvala 300 s, jedná se o záběr ve fotometrickém filtru R, vymezujícím červenou oblast spektra.

Kromě M31, která zabírá prakticky celé zorné pole záběru (asi 80'x80'), jsou v zorném poli ještě další dvě nápadné galaxie, a to M32 – dole ve středu a M110 vpravo u okraje snímku. Povšimněte si také tmavých struktur vpravo od středu M31, jedná se o prachoplynná mračna v rovině galaxie.

Jak chráníme Vaše osobních údaje