Logo veřejné zakázky a poptávky

21.12.2017
Podzimní turné s vědou pro děti

Naše turné s vědou a pohádkou začalo na konci září a skončilo pár hodin před příchodem astronomické zimy (17h 45min; 21. 12. 2017). Téměř 400 dětí z mateřských a základních škol (Růžďka, Branky, Nový Jičín, Lipník nad Bečvou, Mikulůvka, Bordovice, Pržno, Všechovice) se účastnilo vědeckého poznávání světa a zjistilo, že:

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Devátá planeta existuje

Devátá planeta existuje

03.03.2008

Někteří astronomové ještě „nestrávili“ vyřazení Pluta ze skupiny planet a už se objevily nové spekulace o deváté (či desáté) planetě. Skupina japonských astronomů univerzity v Kobe, jejímž vedoucím je profesor Tadashi Mukai a německý vědec Patryk Lykawka, vypočítala existenci deváté planety ve Sluneční soustavě. Celá zpráva bude publikována v dubnovém čísle časopisu Astronomical Journal.

Astronomové již dávno zjistili, že za drahou planety Neptun obíhá velké množství těles, jejichž dráhy jsou téměř kruhové, podobně jako dráhy 8 známých planet ve Sluneční soustavě. Avšak obíhají zde i tělesa, jejichž dráhy se velmi odlišují.

Japonští vědci se pokusili pomocí výkonného počítače namodelovat procesy změn planetárních drah ve Sluneční soustavě a „vnějších“ kosmických těles v období uplynulých více než 4 miliard let, tedy od okamžiku jejich vzniku. Avšak současné teorie a předpoklady nedokážou vysvětlit pozorované změny drah planet, Merkurem počínaje a Neptunem konče.

Když však byla do simulací zahrnuta přítomnost deváté „záhadné planety X“, výpočty dostaly logickou posloupnost. Podle astronomů by se tato planeta měla nacházet za drahou planety Neptun a kolem Slunce by měla obíhat po eliptické dráze ve vzdálenosti 15 až 26 miliard km, s dobou oběhu kolem 1000 let. Její hmotnost by se měla pohybovat v rozsahu 30 až 70 % hmotnosti Země, její průměr by mohl být 10 až 16 tisíc km (pro porovnání průměr Země je 12 756 km).

Protože tak daleko od Slunce bude na povrchu tělesa velmi nízká teplota, předpokládá se, že se jedná o skalnaté těleso s množstvím povrchového ledu (zmrzlého amoniaku či metanu). Za drahou planety Neptun, v oblasti pojmenované Kuiperův pás, bylo již objeveno téměř 1100 těles, z nichž několik má průměr srovnatelný s Plutem, některá mohou být i o něco větší.

Podle výpočtů se měla v roce 2006 „záhadná planeta X“ nejvíce přiblížit ke Slunci na minimální vzdálenost 12 miliard km (tj. zhruba 80 AU) a měla mít jasnost 14,8 až 17,3 mag, což je podobné jasnosti Pluta. Její objev nebyl zaregistrován, možná i proto, že její dráha kolem Slunce má předpokládaný sklon k ekliptice asi 40°.
Pokud tato „vypočtená“ planeta skutečně existuje, je pravděpodobné, že bude objevena do deseti let.

Zdroje:

http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/content/news.shtml http://www.physorg.com/news123406660.html