27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Další projekt pro kosmickou turistiku

Další projekt pro kosmickou turistiku

15.07.2009

Kosmická turistika soukromých firem se dostává do obrátek. Nejdále pokročila společnost Virgin Galactic, která hodlá do výšky přes 110 km při balistickém letu dopravovat vždy šestici platících cestujících. Využije k tomu dvoustupňový dopravní prostředek: kosmický raketoplán SpaceShipTwo dopravovaný do výšky 15 km speciálním letounem WhiteKnightTwo. Po oddělení dosáhne raketoplán požadované výšky pomocí vlastních raketových motorů.

Kosmické turistice se chce v následujících letech věnovat několik soukromých společností. Na obrázku v úvodu článku je umělecké ztvárnění suborbitálního raketoplánu Rocketplane XP společnosti Rocketplane Global Inc. První starty kosmoplánu s cestujícími by se mohly uskutečnit v roce 2012.

Turisté přijíždějící na Havajské ostrovy za luxusními podmínkami aby jednou mohli odstartovat z písečných pláží ke hvězdám, což udělá z ostrova startovací rampu ke hvězdným výšinám. Havaj se jednou může stát zemí, kde vesmírní cestovatelé využijí raketoplán pro cesty z jednoho místa na Zemi na druhé. Přesněji řečeno, než aby odstartovali a přistáli na jednom místě, projektanti již vidí ve svých plánech dosažení kosmického prostoru po startu z kosmodromu, let kosmickým prostorem, sestup k zemskému povrchu a přistání na jiném místě, například na ostrově Oahu. Zhruba za deset let by mohli cestovatelé využívat raketoplány pro lety z Havajských ostrovů například do Japonska, přičemž cesta bude trvat pouhých 45 minut.

Suborbitální raketoplán Během vlastního letu dosáhne speciální letoun s pěti cestujícími na palubě pomocí dvou leteckých motorů J-85 výšku 12 km. Zde se uvede do chodu restartovatelný raketový motor Rocketdyne RS-88, který zvýší rychlost letounu na 5 600 km/h. Po dosažení výšky 100 km se cestující budou několik minut nacházet v beztížném stavu. Poté bude následovat přistání na Zemi. Vlastní starty však nebudou zahájeny dříve než v roce 2012 (první předpoklady byly poněkud optimističtější – počítalo se se zahájením balistických letů v roce 2007).

K realizaci kosmického programu budou využity existující letištní přistávací dráhy na ostrovech Oahu a Big Island. Příprava raketoplánu je zatím ve fázi navrhování, se zahájením jeho výroby se počítá během roku a půl.

Zdroj: http://www.physorg.com/news166596001.html